Chiński producent zderzył w teście zderzeniowym samochód osobowy z ciężarówką o wadze 8 ton
Chińska motoryzacja walczy o uwagę nie tylko designem i technologiami, ale również efektownymi demonstracjami testów bezpieczeństwa. Ostatni przykład — test zderzeniowy nowego trójrzędowego elektrycznego crossovera Li Auto i8 z udziałem ciężarówki.
Co wiadomo
Na wideo elektryczny samochód o wadze 2 580–2 610 kg przy prędkości 60 km/h zderza się czołowo z ciężarówką Chenglong o wadze około 8 ton, poruszającą się naprzeciw z prędkością 40 km/h. Mimo oczywistej różnicy w masie, i8 wykazał imponującą odporność: przednia część pochłonęła główną siłę uderzenia, słupki nadwozia pozostały nienaruszone, drzwi zostały automatycznie odblokowane i wysunęły klamki, a wszystkie dziewięć poduszek powietrznych zadziałało prawidłowo. Zainstalowana w podłodze bateria, mimo uszkodzeń od metalowej zbrojówki, nie wykazała oznak awarii.
Jednak komentatorów w chińskim internecie bardziej zaskoczyła nie przeżywalność Li Auto, a zachowanie ciężarówki: kabina przechyliła się do przodu i prawie oderwała od ramy, a wszystkie cztery koła znalazły się w powietrzu. Taki efekt spowodował reakcję ze strony producenta — firmy Dongfeng Liuzhou Motor, która jest właścicielem marki Chenglong.
1 sierpnia Dongfeng wystąpił z publicznym oświadczeniem, oskarżając Li Auto o „poważne naruszenie” i nazywając wideo wprowadzającym w błąd. Według QQ News, firma oświadczyła, że taki scenariusz nie odzwierciedla rzeczywistych warunków drogowych i zniekształcił obraz niezawodności ciężarówki.
Li Auto odpowiedziało 3 sierpnia za pośrednictwem oficjalnego konta na Weibo. Zostało podane, że test przeprowadziła strona trzecia — Chiński Instytut Inżynierii Samochodowej (CAERI), państwowa instytucja badawcza. Firma podkreśliła, że celem testu nie była ocena jakości innych marek, a używana ciężarówka została zakupiona na rynku wtórnym i wykorzystywana wyłącznie jako „mobilna przeszkoda”.
Li Auto dodało, że nie zamierza tym angażować producenta ciężarówki w spór i szanuje markę Chenglong jako jednego z liderów chińskiego rynku.
Instytut CAERI potwierdził słowa Li Auto, oświadczając, że test nie jest standardowym testem certyfikacyjnym i nie ma na celu oceny niezawodności zewnętrznego pojazdu. Wybór ciężarówki opierał się wyłącznie na jej masie — 8 ton, bez jakichkolwiek modyfikacji technicznych, poza malowaniem, montażem sprzętu do zdalnego sterowania i balastu.
Źródło: Carscoops