Chevrolet Bolt nowej generacji otrzyma chińską bateryję
Firma General Motors potwierdziła, że będzie importować akumulatory chińskiej firmy Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) dla następnej generacji swojego najtańszego modelu elektrycznego. To rozwiązanie tymczasowe, dopóki joint venture z LG nie zwiększy produkcji w USA.
Co wiadomo
GM podkreśla, że zakup baterii w Chinach — to rozwiązanie tymczasowe. W dłuższej perspektywie firma zamierza uruchomić w USA własną produkcję tańszych akumulatorów opartych na chemii litowo-żelazo-fosforanowej (LFP), którego rozpoczęcie planowane jest na 2027 rok.
Podobne trudności napotyka również Ford, który również polega na technologiach CATL w celu obniżenia kosztów produkcji. Jednak Ford ma inny plan: firma licencjonuje rozwiązania CATL i buduje własną fabrykę baterii LFP w Michigan, której uruchomienie planowane jest na 2026 rok. Oba podejścia odzwierciedlają rzeczywistość: Chiny pozostają liderem w technologii akumulatorów, a amerykańskim firmom będzie trudno konkurować z chińskimi w najbliższej przyszłości.
Dla nabywców najważniejszym wydarzeniem będzie nowa wersja Chevrolet Bolt EV, której produkcja rozpocznie się w tym roku w zakładzie GM w Fairfax (Kansas). Według CEO GM, Mary Barra, model otrzyma „znaczące ulepszenia” — nowocześniejszy design, szybsze ładowanie oraz wydłużony zasięg. Będzie to pierwszy samochód GM w Ameryce Północnej z akumulatorem LFP i nową platformą Ultium.
Niemniej jednak decyzja o imporcie akumulatorów nie jest wolna od ryzyk politycznych i ekonomicznych. W obliczu sporów handlowych i ceł na chiński import, zakup gotowych pakietów akumulatorowych za granicą staje się poważnym wyzwaniem finansowym.
Jednak analitycy uważają, że w ciągu najbliższych kilku lat ta strategia może być ekonomicznie uzasadniona dla GM. Zgodnie z słowami eksperta Telemetry, Sama Abuelsamida, w połączeniu z innymi oszczędnościami nowy Bolt z chińskimi bateriami wciąż może być rentowny lub bliski rentowności.
Oficjalne specyfikacje i ceny nie zostały jeszcze ogłoszone, ale oczekuje się, że Chevrolet Bolt EV drugiej generacji wejdzie na rynek w 2026 roku z bazową ceną wynoszącą około 111,111 PLN (30,000 USD) i zasięgiem wynoszącym około 480 km (300 mil).
Źródło: WSJ