Mercedes-Benz wyczerpał zapasy akumulatorów do elektrycznych Smart ED3
Mercedes-Benz wyczerpał zapasy baterii dla elektrycznych Smart 451 serii (Smart ED3), produkowanych w latach 2012-2015. Zamiast tego firma teraz oferuje „rozwiązanie naprawcze” za pośrednictwem zewnętrznego partnera.
Co wiadomo
ED3 był pierwszym seryjnym samochodem elektrycznym Smart dostępnym dla szerokiej publiczności i jednym z pierwszych masowych elektryków w Europie. Łącznie we Francji zebrano około 16 000 takich pojazdów. Początkowo Mercedes bez problemu wymieniał wadliwe baterie w ramach gwarancji lub w ramach programu wypożyczania akumulatorów, ale teraz nowe lub zregenerowane moduły są niedostępne.
Od 2019 roku przy wymianie używano modułów, złożonych z tak zwanych „mieszanych ogniw” — elementów roboczych, uzyskanych z baterii z uszkodzonymi sekcjami. Teraz ich zapasy również się skończyły.
Firma nie potwierdziła całkowitego braku akumulatorów, ale poinformowała o opracowaniu wspólnie z zewnętrzną usługą opcji naprawy, prawdopodobnie przez sieć Bosch. Niektóre niezależne warsztaty, na przykład EV Clinic w Berlinie, mogą również regenerować baterie — wymiana trzech uszkodzonych ogniw tam kosztowała właściciela 900 euro (3973 PLN) i zwiększyła pojemność z 75 do 95%.
Spadek pojemności w ED3 często związany jest z awarią akumulatora 12-woltowego, co prowadzi do głębokiego rozładowania bloku wysokiego napięcia i uszkodzenia ogniw. Elementy dla ED3 były produkowane w Niemczech w zakładzie Li-Tec (wspólne przedsięwzięcie Evonik i Daimlera), jednak po całkowitym wykupie Daimlera w 2014 roku ich produkcja została wstrzymana pod koniec 2015 roku.
Źródło:?Electrive