Kanada po raz pierwszy od 30 lat zaimportowała więcej samochodów z Meksyku niż z USA

Kanada po raz pierwszy od 30 lat zaimportowała więcej samochodów z Meksyku niż z USA
Fabryka GM w Fort Wayne, Indiana. Źródło: GM Authority

Z danych Statystycznego Urzędu Kanady wynika, że w czerwcu kanadyjscy importerzy przywieźli z Meksyku samochody osobowe o wartości 1,08 miliarda dolarów kanadyjskich (784 miliony USD), podczas gdy z USA - o wartości 950 milionów. Po raz pierwszy od początku lat 90. meksykański sektor motoryzacyjny przeważył nad amerykańskim w tym zakresie.

Co wiadomo

Jak informuje Bloomberg, zwrot w bilansie handlowym był skutkiem 25-procentowych ceł na zagraniczne samochody, wprowadzonych przez administrację Donalda Trumpa. Wieloletni system swobodnego ruchu samochodów i części między USA, Kanadą i Meksykiem został naruszony. W przypadku samochodów dostarczanych na mocy umowy USMCA, cło pobierane jest tylko od tej części wyprodukowanej poza USA, ale to ustępstwo niewiele pomogło w zażegnaniu konfliktu.

W odpowiedzi Kanada wprowadziła symetryczne taryfy na samochody montowane w USA, jednocześnie zachowując ulgi dla firm, które nadal inwestują i produkują w kraju.

Zmiana w strukturze importu może być wskaźnikiem tego, jak polityka taryfowa USA wpłynie na przemysł motoryzacyjny, ponieważ Kanada jest największym nabywcą amerykańskich samochodów osobowych i pickupów. Z danych Ministerstwa Handlu USA wynika, że w 2024 roku USA miały dodatni bilans handlowy z Kanadą w zakresie samochodów, w tym sektora części samochodowych. Amerykański eksport gotowych samochodów do Kanady przewyższył eksport do Niemiec, Meksyku i Chin razem wziętych.

Tradycyjnie tacy producenci samochodów, jak General Motors i Ford, zaopatrywali Kanadę w pojazdy amerykańskiej produkcji. Obecnie Ford nie produkuje nic w swojej jedynej kanadyjskiej fabryce w Ontario, ale obiecuje uruchomić tam produkcję pickupów F-Series Super Duty w przyszłym roku.

Jednakże przywództwo Meksyku może być krótkotrwałe: w lutym i marcu kanadyjski import samochodów z USA był wyjątkowo wysoki - średnio 2,5 miliarda dolarów kanadyjskich miesięcznie, ponieważ producenci samochodów spieszyli się, aby wysłać samochody przed wprowadzeniem ceł. Dla porównania, w ubiegłym roku średni miesięczny wskaźnik ledwie przekraczał 1,8 miliarda.

Duzi producenci samochodów w większości wstrzymali się od znacznego podnoszenia cen, aby zrekompensować wzrost kosztów spowodowany cłami. Zamiast tego przenieśli część produkcji do USA lub zmienili łańcuchy dostaw, aby sprzedawać samochody wyprodukowane w Ameryce amerykańskim nabywcom.

Źródło:?Bloomberg

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();