Krytyka i skandale nie przeszkodziły Assassin’s Creed Shadows stać się najpopularniejszą nowością 2025 roku w Europie

Krytyka i skandale nie przeszkodziły Assassin’s Creed Shadows stać się najpopularniejszą nowością 2025 roku w Europie
Sztuka Assassin’s Creed Shadows. Źródło: Ubisoft

Agencja analityczna GSD, która zajmuje się śledzeniem sprzedaży gier wideo na europejskim rynku, podzieliła się z wydaniem The Game Business statystykami za pierwszą połowę 2025 roku.

Co wiadomo

Informacje zebrane od 1 stycznia do 28 lipca mówią, że najczęściej sprzedawaną nową grą w Europie została Assassin’s Creed Shadows, której nie zatrzymała ani krytyka, ani skandale, ani wezwania do bojkotu. Akcja od Ubisoft wyprzedziła takich konkurentów, jak Split Fiction, Monster Hunter Wilds, Mario Kart World i Kingdom Come: Deliverance 2.

Zgodnie z danymi, w pierwszej połowie roku w Europie sprzedano 71 mln gier na PC i konsole, co oznacza spadek o 6% w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Z tego 52 mln to cyfrowe kopie (spadek o 3%), a 19,7 mln to fizyczne kopie (spadek o 9%).

Jednakże Shadows w ogólnej kategorii sprzedaży ustąpiła EA Sports FC 25, która wyszła w 2024 roku.

W segmencie RPG Monster Hunter Wilds zajęła 7. miejsce, wyprzedzając Kingdom Come: Deliverance 2 (10. miejsce), Oblivion Remastered (11. miejsce) i Elden Ring: Nightreign (13. miejsce). Wysoko oceniana Clair Obscur: Expedition 33 nie znalazła się w rankingu, ponieważ jej wydawca nie dzieli się danymi z GSD.

Najlepszym nowym IP okazała się Split Fiction od EA i Hazelight, zajmując 6. miejsce. Ciekawe, że poprzednia gra studia Hazelight — It Takes Two (2021) — również znalazła się w top-20, zajmując 14. miejsce.

Agencja analityczna GSD

Analityk GSD Sam Naji zauważył, że przy spadku sprzedaży o 9% całkowite wydatki na gry zmniejszyły się tylko o 2%, wynosząc 5,89 mld PLN (€1,33 mld). Jest to związane ze wzrostem średniej ceny gier — 127 PLN (€29) w porównaniu do 117 PLN (€27) rok wcześniej. Sprzedaż cyfrowa wzrosła o 8% dzięki podwyższeniu średniej ceny o 15% (107 PLN (€25) w porównaniu do 95 PLN (€22)). Z kolei sprzedaż fizyczna spadła o 17%, a średnia cena wzrosła tylko o 2% (172 PLN (€40) w porównaniu do 169 PLN (€39)).

Źródło: The Game Business

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();