Elektromobil Mercedes GT XX przejechał „wokół świata” w 8 dni

Elektromobil Mercedes GT XX przejechał „wokół świata” w 8 dni
Mercedes GT XX . Źródło: Mercedes-Benz

Firma Mercedes-Benz wprowadziła na próby prototyp GT XX i ustanowiła serię rekordów w zasięgu elektomobilu. W tym także pokonano odległość równą długości ziemskiego równika. Próby odbyły się na torze doświadczalnym Nardo w południowych Włoszech.

Co wiadomo

GT XX jest wyposażony w dwa silniki elektryczne i akumulator o pojemności 114 kWh. Maksymalna prędkość to 359 km/h. Wspierana jest ładowanie przy stałej mocy 850 kW. W ciągu pięciu minut można uzupełnić do 400 km zasięgu według WLTP.

1
2
3
4
5
6

Z takim połączeniem prędkości i szybkiego ładowania, próby w Nardo stały się idealnym miejscem dla rekordów. W ciągu pierwszych 24 godzin prototyp pokonał 5479 km, o półtorej tysiąca kilometrów więcej niż poprzedni rekordzista — XPeng P7 (3961 km).

Następnie zespół Mercedes kontynuował jazdę: w ciągu 7 dni, 13 godzin, 23 minut i 7 sekund GT XX pokonał 40 075 km — długość ziemskiego równika. Łącznie wykonano 3177 okrążeń po 12,5-kilometrowym owalnym torze. W firmie wcześniej zadano sobie cel zmieścić się w mniej niż osiem dni — na cześć powieści Juliusza Verne’a „Wokół świata w 80 dni”.

Inżynierowie obliczyli, że optymalny tryb to utrzymanie stabilnej prędkości 300 km/h, po której następowały przerwy na ładowanie. Średnio elektryczny samochód przejeżdżał około 5300 km dziennie. Do testów wykorzystano dwa identyczne prototypy, a oba z sukcesem poradziły sobie z zadaniem: różnica między nimi wyniosła tylko 25 km.

Źródło: Mercedes-Benz

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();