Japońscy giganci medialni wnieśli pozew przeciwko Perplexity AI o naruszenie praw autorskich

Japońscy giganci medialni wnieśli pozew przeciwko Perplexity AI o naruszenie praw autorskich
Sądowe batalii wokół AI nie ustają. Źródło: Reuters

Najwięksi japońscy wydawcy — Nikkei Inc. i Asahi Shimbun Co. — wnieśli pozew przeciwko amerykańskiemu startupowi Perplexity AI Inc. o naruszenie praw autorskich. Firmy domagają się nałożenia zakazu wykorzystywania ich treści oraz odszkodowania w wysokości 2,2 miliarda jenów (około 55,56 miliona PLN / 15 milionów USD) każda. Pozew został złożony w tokijskim sądzie okręgowym.

Co wiadomo

Istota roszczeń polega na tym, że Perplexity wykorzystywała materiały gazet bez licencji, co, zdaniem wydawców, podważa ich modele biznesowe, odbierając czytelników i przychody z reklam. Ponadto startup rzekomo ignorował kodowanie, które wskazywało, że treść jest zamknięta na wykorzystanie, i wprowadzał błędy szkodzące reputacji gazet.

„To jest ciągłe i masowe wykorzystywanie pracy dziennikarzy bez wynagrodzenia. Jeśli to zostanie pozostawione bez kontroli, ucierpią wszystkie media, które starają się dokładnie informować społeczeństwo, a podstawy demokracji zostaną podważone” — oświadczyli Nikkei i Asahi.

Situacja podkreśla rosnący konflikt między wydawcami a firmami pracującymi z sztuczną inteligencją w kwestii kontroli i zysków z dystrybucji wiadomości. Podobne postępowania sądowe toczą się obecnie nie tylko w Japonii, ale także w USA i Europie, gdzie orzeczenia mogą stać się precedensowe w stosowaniu przepisów o prawach autorskich do generatywnej SI.

Kontekst

Perplexity AI, z siedzibą w San Francisco i wyceniana na 66,67 miliarda PLN (18 miliardów USD) w ostatniej rundzie inwestycyjnej, już spotkała się z roszczeniami ze strony Forbes, Dow Jones i Yomiuri Shimbun. Według japońskich gazet, startup od czerwca ubiegłego roku reprodukował ich materiały, ignorując zakazy i tworząc błędy, przypisywane samym wydawnictwom.

Situacja się rozwija i może nadać ton globalnemu regulowaniu korzystania z treści medialnych w projektach ze sztuczną inteligencją.

Źródło: Bloomberg

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();