Tesla wycofuje ponad 7000 modeli Y z powodu awarii oprogramowania zabezpieczającego szyby
Firma Tesla ogłosiła wycofanie 7 301 crossovera Model Y 2025 w Australii. Powodem jest awaria systemu automatycznego bezpieczeństwa okna kierowcy. W przypadku usterki szyba może zamykać się z nadmierną siłą, nie rozpoznając przeszkody. Innymi słowy, jeśli w przejściu znajdzie się ręka lub inny przedmiot, istnieje ryzyko obrażeń.
Co wiadomo
Decyzję o wycofaniu podjęło australijskie Ministerstwo Infrastruktury, Transportu i Rozwoju Regionalnego. W urzędzie zaznaczyli, że luka dotyczy wszystkich modyfikacji Tesla Model Y 2025. Właściciele samochodów otrzymają powiadomienie, ale nie będą musieli jechać do serwisu: problem zostanie rozwiązany poprzez aktualizację oprogramowania „przez powietrze”. Ci, którzy już mają zainstalowaną wersję oprogramowania 2025.26.6 lub nowszą, mogą odetchnąć z ulgą – ich pojazdy nie są w strefie ryzyka.
Dla Tesli to nie pierwszy przypadek. W marcu 2025 roku firma już wycofała w Australii prawie 300 samochodów Model Y i Model 3 z powodu możliwej utraty wspomagania kierownicy. A od 2021 roku producent wydał 17 wycofań w kraju, a prawie wszystkie były związane nie z „przemysłową stroną”, lecz z błędami oprogramowania.
Kontekst
Sytuacja przypomina podobne wycofanie w USA w 2022 roku, kiedy z powodu problemów z oknami do kontroli skierowano ponad 1.1 miliona elektrycznych samochodów Model 3 i Model S. Ten przypadek i obecny pokazują podwójną naturę cyfryzacji samochodów: aktualizacje pozwalają szybko eliminować usterki zdalnie, ale to błędy oprogramowania stają się nową słabością przemysłu motoryzacyjnego.
Eksperci zauważają, że tak częste awarie oprogramowania Tesli podnoszą pytanie o jakość testowania systemów i niezawodność „inteligent” funkcji, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo pasażerów.
Źródło: The Guardian