Na sprzedaż od 2026 roku: Porsche zaprezentowało bezprzewodowe ładowanie dla samochodów elektrycznych

Na sprzedaż od 2026 roku: Porsche zaprezentowało bezprzewodowe ładowanie dla samochodów elektrycznych
Prototyp Porsche Cayenne Electric nad płytą bezprzewodowego ładowania. Źródło: Porsche AG

Bezprzewodowe ładowanie stało się już od dawna standardem w smartfonach, a teraz Porsche jest gotowe przenieść to doświadczenie na samochody elektryczne. Niemiecka marka jako pierwsza wśród producentów masowych samochodów elektrycznych wprowadzi na rynek system o mocy 11 kW z jedną płytą podłogową, bez potrzeby posiadania osobnej "ściennej skrzynki" lub bloku sterującego.

Co wiadomo

Pierwszym modelem z tą technologią będzie nowy Cayenne Electric, którego światowa premiera planowana jest na koniec 2025 roku. Od 2026 roku płyta indukcyjnego ładowania trafi do sprzedaży w salonach dealerskich Porsche i w sklepie internetowym firmy. Na wystawie IAA Mobility 2025 w Monachium prototyp zaprezentowany zostanie w efektownym fluorescencyjnym malowaniu, które zmienia się na początku procesu ładowania.

1
2

Nowy system pod względem mocy odpowiada przewodowemu ładowaniu AC, a sprawność osiąga 90 procent. Wymiary płyty wynoszą 117×78×6 cm, można ją zainstalować w garażu, pod wiatą lub nawet na otwartym parkingu. Taka płyta waży około 50 kg i jest wyposażona w moduły LTE i Wi-Fi do aktualizacji oprogramowania "bezprzewodowo".

Aby bezprzewodowe ładowanie mogło działać, konieczne jest specjalne wyposażenie w samochodzie. Odbiorcza cewka znajduje się w podwoziu między przednimi kołami. Aby zainicjować ładowanie, elektryczny Cayenne należy zaparkować nad płytą. Następnie samochód automatycznie ustawia się na podnoszenie, aby zbliżyć cewki nadawcze i odbiorcze. Wbudowane czujniki rozpoznają obce przedmioty lub żywe istoty: w takich przypadkach proces natychmiast przerywany jest.

1
2
3

Ładowanie zintegrowane jest z aplikacją My Porsche, gdzie można śledzić proces i ustawiać timer. W systemie przewidziano również standardowe funkcje wstępnego przygotowania temperatury akumulatora przed podróżą. Aby ułatwić "celowanie" nad płytą ładującą, kierowcę wspomaga funkcja Surround View, która pokazuje dokładne położenie nad urządzeniem.

Z danych badania Porsche wynika, że około 75 procent ładowań samochodów elektrycznych tej marki odbywa się w domach, dlatego technologia ma ogromny potencjał. Na początku Porsche Wireless Charging pojawi się w Europie, a później – na innych rynkach. Cena urządzenia nie została jeszcze podana.

Źródło: Porsche

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();