Volkswagen przedstawił koncepcję ID. Cross — zapowiedź elektrycznego crossovera w cenie do 121 739 PLN (30 000 EUR)
ID. Cross Concept zadebiutował na targach motoryzacyjnych IAA Mobility 2025 w Monachium. Nazwa Cross wskazuje, że mamy do czynienia z elektrycznym odpowiednikiem kompaktowego crossovera T-Cross, chociaż w rzeczywistości mają niewiele wspólnego. ID. Cross stanie się częścią nowej linii małych samochodów elektrycznych Volkswagena opartych na zaktualizowanej architekturze MEB z przednim napędem.
Co wiadomo
Do rodziny dołączą również ID. Polo i ID. Polo GTI, których premiera oczekiwana jest w 2026 roku, plus seryjna wersja koncepcji ID. Every1, która pojawi się w 2027 roku i prawdopodobnie otrzyma nazwę ID. Up.
Przy rozstawie osi wynoszącym 2601 mm, długość ID. Cross wynosi 4161 mm. Bagażnik ma pojemność 490 litrów, a z przodu pod maską znajduje się dodatkowa komora o pojemności 25 litrów, co jest nowością dla elektrycznych samochodów serii ID.
ID. Cross zyskał więcej plastikowych elementów na zewnątrz, oryginalny design tylnych słupków nadwozia oraz 21-calowe obręcze kół. W całości, crossover wygląda mniej surowo niż hatchback ID. Polo.
Wnętrze nawiązuje do koncepcji ID. 2all: przed kierowcą znajduje się 11-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i dwuramienna kierownica. Na środku znajduje się 13-calowy tablet, pod którym umieszczono blok fizycznych przycisków, których wyraźnie brakowało wcześniejszym elektrykom VW.
Siedzenia można złożyć na równi z podłogą, przekształcając wnętrze w coś w rodzaju campervana. Oparcia obite są materiałem przypominającym matę do jogi.
Znane jest, że ID. Cross wyposażony jest w przedni silnik elektryczny o mocy 211 KM (155 kW), co jest nieco mniej niż w ID. Polo GTI (223 KM). Zasięg wynosi do 420 km w cyklu WLTP.
To oficjalnie koncepcja, ale wersja seryjna zostanie wprowadzona już latem przyszłego roku i praktycznie nie będzie różnić się od pokazanego prototypu. Rozpoczęcie sprzedaży planowane jest na koniec 2026 roku. Cena wyjściowa wyniesie około 121 739 PLN (28 000 EUR), a konkurentami będą Kia EV2, Toyota Urban Cruiser, Ford Puma Gen-E oraz Volvo EX30.
Źródło: Volkswagen