Pierwsza na świecie bateria sodowo-jonowa Ningde Shidai przeszła nową krajową normę bezpieczeństwa Chin
Firma CATL (Ningde Shidai) oficjalnie potwierdziła, że jej nowa bateria litowo-jonowa „Qin-xin” stała się pierwszą na świecie, która pomyślnie przeszła certyfikację według nowej chińskiej normy GB 38031-2025, która ma nowe surowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa akumulatorów do samochodów elektrycznych i wchodzi w życie 1 lipca 2026 roku. Standard ten zaostrza wymagania dotyczące odporności na przegrzanie, wstrząsy, szybkie ładowanie i przeładowanie. Celem jego wdrożenia jest wyeliminowanie ryzyka samozapłonu samochodów elektrycznych.
Cecha akumulatora sodowo-jonowego Qin-xin:
Zazwyczaj w technice, w tym w samochodach elektrycznych, stosuje się technologię litowo-jonową. Przemysł motoryzacyjny wciąż używa akumulatorów kwasowo-ołowiowych. CATL zastosowała inną technologię, zastępując lit sodem. Nowa technologia sodowo-jonowa ma szereg zalet w porównaniu z każdym z tamtych typów akumulatorów.
Szerszy zakres temperatur: roboczy zakres temperatur dla akumulatorów sodowo-jonowych wynosi od −40°C do +70°C. To bardzo przydatna cecha dla północnych regionów, gdzie przy niskiej temperaturze akumulatory tracą swoją pojemność, a cykle ładowania i rozładowania szybciej zużywają zasoby. Akumulatory kwasowo-ołowiowe również przestają oddawać pełną moc w niskich temperaturach, przez co uruchomienie samochodu zimą może być problematyczne. Twierdzi się, że nowa technologia zachowuje do 90% zasobów nawet przy −40°C.
Ilustracja reklamowa. Źródło: ithome.com
Opłacalność: akumulatory sodowo-jonowe są tańsze w produkcji niż litowo-jonowe i mniej zależne od kanałów dostaw, ponieważ sód jest bardziej powszechny na naszej planecie. W rezultacie takie akumulatory są o 61% tańsze niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Co więcej, cykl życia tych akumulatorów przekracza 10 000 cykli, a zalecany przez producenta okres ich użytkowania wynosi 8 lat.
Bezpieczeństwo: akumulatory sodowo-jonowe nie wywołują kaskadowej reakcji chemicznej, w wyniku której następuje szybki wyrzut energii i zapłon akumulatorów litowo-jonowych. Jeśli w akumulatorach litowo-jonowych można zapewnić maksymalnie pasywną ochronę poprzez zwiększenie wytrzymałości obudowy, akumulatory sodowo-jonowe są bezpieczniejsze z natury.
W odróżnieniu od akumulatorów kwasowo-ołowiowych, akumulatory sodowo-jonowe muszą być wyposażone w płytę BMS, która kontroluje procesy ładowania i rozładowania, podobnie jak akumulatory litowo-jonowe. Dzięki temu można poznać dokładny poziom naładowania i wdrożyć wsparcie szybkiego ładowania – 30–80% SOC w 10 minut.
Pierwsze próbki akumulatorów sodowo-jonowych zostały wyprodukowane w czerwcu 2025 roku. To akumulatory 24 V do ciężarówek. Do końca roku producent planuje rozpocząć masową produkcję.
Bez niezależnej oceny i testów jest zbyt wcześnie, aby oceniać prawdziwość wszystkich podanych twierdzeń. Może stoimy u progu nowej rewolucji technicznej, tak jak miało to miejsce z akumulatorami krzemowo-węglowymi w technologii. A może osiągnięcia producenta są nieco przesadzone. W każdym razie dobrze, że naukowcy prowadzą badania w tej dziedzinie.