Chińscy inżynierowie zaproponowali wystrzeliwanie płonących baterii samochodów elektrycznych

Chińscy inżynierowie zaproponowali wystrzeliwanie płonących baterii samochodów elektrycznych
Demonstracja systemu wystrzeliwania baterii. Źródło: Скриншот

W Chinach pokazano prototyp systemu awaryjnego wystrzeliwania baterii samochodu elektrycznego w przypadku zagrożenia pożarem. Wygląda to wątpliwie i groteskowo.

Co wiadomo

Pożary samochodów elektrycznych są bardzo trudne do gaszenia. Dlatego jednym z priorytetowych kierunków rozwoju baterii jest tworzenie produktów, które nie zapalają się w przypadku wypadków. W Chinach jednak zaprezentowano zupełnie inne podejście: system katapultowania o wysokiej prędkości. Dosłownie wystrzeliwuje baterię z samochodu jak pocisk w momencie zagrożenia.

Demonstracja została uwieczniona na wideo, które stało się wirusowe w chińskich mediach społecznościowych. Film pokazuje, jak duży blok akumulatorowy wylatuje z bocznej części crossovera, po czym pojawia się dym. Służby ratunkowe szybko zakryły baterię specjalnym ognioodpornym kocem po tym, jak wylądowała w specjalnie wyznaczonej strefie z poduszkami.

Zgodnie z doniesieniami chińskich mediów, system działa na zasadzie poduszki powietrznej. Jeśli czujniki wykryją zdarzenie cieplne w baterii, system może uruchomić katapultowanie w mniej niż sekundę, odrzucając akumulator na 3-6 metrów od samochodu. Idea polega na ochronie kierowcy i pasażerów przed potencjalnym pożarem.

Wydaje się, że bateria może odlecieć prosto w inny poruszający się samochód, w pieszych lub przez ruchliwą drogę. Akumulator o wadze kilkuset kilogramów to pocisk, który zdecydowanie nie jest bezpieczny. A w przypadku poważnych wypadków, kiedy pożary są najbardziej prawdopodobne, karoseria samochodu może zniekształcić się tak, że zablokuje system uwalniania baterii.

Oznakowania na crossoverze wskazują, że testy zostały zorganizowane przez Chińskie Centrum Badań Technologii Naprawy Samochodów po Zderzeniach (China Automotive Collision Repair Technology Research Center). Grafika na scenie pokazuje, że demonstracja miała miejsce w ramach „Spotkania w celu demonstracji i wymiany technologii katapultowania baterii zasilających” 19 września 2025 roku.

Prototyp, zdaje się, został stworzony na bazie iCar 03T, chociaż producent samochodów szybko zdystansował się od tego eksperymentu. W publikacji w chińskich mediach społecznościowych należąca do Chery marka stwierdziła, że nie ma żadnego związku z tym eksperymentem. Krążyły plotki, że w projekcie mogła uczestniczyć grupa Joyson, ale firma również zaprzeczyła swojemu udziałowi.

Źródło: Epochtimes

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();