Opel pokazał komunikację świetlną z AI dla autonomicznych samochodów
Firmy Opel, Stellantis i Uniwersytet Techniczny w Darmstadt zaprezentowały na Międzynarodowym Sympozjum o Oświetleniu Samochodowym (ISAL) w Darmstadt konceptualny Opel Grandland. Crossover pełnił rolę demonstratora technologii komunikacji autonomicznych samochodów z pieszymi za pomocą sygnałów świetlnych.
Co wiadomo
Samochód demonstracyjny pokazuje, jak autonomiczne samochody poziomu SAE Level 3 (automatyczny ruch, gdy kierowca może odciągnąć uwagę od drogi i nie musi trzymać rąk na kierownicy) będą mogły w przyszłości komunikować się z innymi uczestnikami ruchu drogowego za pomocą systemów świetlnych.
Sygnały świetlne są animowane, a podświetlone logo błyskawicy na Grandlandzie może być zastąpione wyświetlaczem, który może pokazywać logo i komunikować się z uczestnikami ruchu i pieszymi.
Aby zademonstrować możliwości samochodów przyszłości, zespół projektowy określił dwa scenariusze użycia: „możliwe niebezpieczeństwo ze strony pieszego lub innej sytuacji” oraz „sytuacja jest bezpieczna, zagrożenie ze strony pieszego nie występuje”. To typowe sytuacje jak dziecko wybiegające za piłką na drogę lub pieszy, pojawiający się za zaparkowanymi samochodami.
Grandland wyposażono w system kamer do rozpoznawania obiektów i gestów, a także prognozowania zamiarów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, po czym dopracowano systemy świetlne.
Gdy pracuje w trybie SAE Level 3 i wyżej, przednie i tylne kierunkowskazy Grandlanda świecą się niebieskim kolorem, sygnalizując innym uczestnikom ruchu tryb autonomiczny. Pozostała sygnatura świetlna pozostaje biała. Kiedy kamery wykryją pieszego na drodze samochodu, sygnatura zmienia kolor na purpurowy, a wyświetlacz pokazuje ostrzegawczy sygnał w tym samym kolorze, wizualnie informując pieszego o zbliżaniu się samochodu. Jednocześnie samochód zaczyna zwalniać.
Po całkowitym zatrzymaniu Grandland sygnatura świetlna zmienia kolor na zielony, a na wyświetlaczu pojawia się zielona figurka idącego człowieka — analog sygnałów na przejściu dla pieszych, wskazujący, że pojazd rozpoznał niebezpieczeństwo, zatrzymał się i pieszy może przejść przez ulicę. Jeśli sytuacja nie może być przetworzona przez algorytm AI, kierowca jest proszony o przejęcie kontroli zgodnie z branżowymi standardami systemów ADAS.
Autorzy opracowania specjalnie wybrali kolory, które nie są związane z innymi funkcjami pojazdu, aby uniknąć nieporozumień. Kolor czerwony jest intuicyjnie zrozumiały, ale już używany do świateł stopu. Niebieski i purpurowy zostały przetestowane pod kątem percepcji i obecnie nie występują w sytuacjach drogowych.
Opel, Stellantis i Uniwersytet Techniczny w Darmstadt rozpoczęli wspólne badania nowych technologii świetlnych w 2022 roku. Współpraca jest częścią globalnej sieci badawczej Stellantis z wiodącymi uczelniami w ramach programu OpenLabs. Ponadto Stellantis obecnie finansuje trzech doktorantów na wydziale elektrotechniki i technologii informacyjnych uniwersytetu.
Źródło: Opel