Fabryka BMW w Lipsku stanie się pierwszym zakładem samochodowym z wodoru
BMW Group Plant Leipzig planuje podłączenie do wodociągu wodoru. Uczyni to zakład pierwszym zakładem samochodowym na świecie z dostawami wodoru rurociągiem. Umowy podpisano z MITNETZ GAS GmbH i ONTRAS Gastransport GmbH.
Szczegóły projektu
MITNETZ GAS zbuduje linię połączeniową o długości około 2 km z systemem pomiaru i regulacji ciśnienia gazu, która połączy zakład z przyszłą siecią wodoru. BMW i ONTRAS ustalają podłączenie do rurociągu wodoru. Uruchomienie planowane jest na połowę 2027 roku.
Po uruchomieniu zakład zrezygnuje z transportu wodoru ciężarówkami w butlach. Według Petry Peterhänsel, dyrektora BMW Group Plant Leipzig, dostawy rurociągowe pozwolą wykorzystać wodór do najbardziej energochłonnych procesów, takich jak piece suszarnicze w dziale malowania.
Suszarnia w dziale malowania BMW Group Plant Leipzig. Zdjęcie: BMW
Doświadczenie w wykorzystaniu wodoru
Od 2013 roku zakład wykorzystuje wózki widłowe i ciągniki na ogniwa paliwowe wodoru. Obecnie flota zakładów liczy ponad 230 takich pojazdów. Są one tankowane na dziewięciu stacjach wodorowych znajdujących się w zakładzie.
W październiku 2022 roku zakład w Lipsku uruchomił wielopaliwowy piec grzewczy w dziale malowania. Obecnie działa tam 11 takich palników, które mogą pracować na gazie ziemnym lub wodorze.
Sieć wodoru w Niemczech
Podstawowa sieć wodoru to ogólnokrajowy projekt infrastrukturalny o długości około 9000 km. Uruchomienie sieci wodoru odbędzie się etapowo, z pełnym uruchomieniem do 2032 roku, kiedy Niemcy połączą się z międzyregionalną siecią wodoru.
Źródło: BMW