Aktualizacja Genshin Impact uczyniła grę prawie niegrywalną na Pixel 10
Użytkownicy smartfonów Pixel 10 i Pixel 10 Pro napotkali poważne problemy po ostatniej aktualizacji Genshin Impact. Gra stała się prawie niegrywalna, nawet na najniższych ustawieniach graficznych.
Co się właściwie dzieje:
Producent gry po prostu usunął wsparcie dla rdzenia graficznego, który jest używany w Pixel 10. W dzienniku zmian na stronie gry wyraźnie zaznaczono, że urządzenia z procesorami graficznymi PowerVR nie są już wspierane. Choć gra w rzeczywistości nadal działa na Pixel 10, liczne komentarze na X i Reddicie twierdzą, że liczba klatek na sekundę spadła do 15–20 FPS, co sprawia, że rozgrywka jest szarpana i niewygodna. Problemy pojawiają się nawet w menu gry, nie mówiąc już o scenach walki. W poprzednich wersjach gry takich problemów nie było — Pixel 10 radził sobie z Genshin Impact na średnich lub wysokich ustawieniach.
Zmiany te nie dotknęły Pixel 9, smartfony z tej linii nadal mogą uruchamiać grę na średnich ustawieniach graficznych i grać przy komfortowej liczbie klatek na sekundę.
Czym jest PoverVR
Brytyjska firma VideoLogic została założona w 1985 roku. Początkowo zajmowała się produkcją specjalistycznych akceleratorów graficznych dla komputerów przemysłowych i konsol do gier. W 1999 roku firma zmieniła nazwę na Imagination Technologies i zaczęła produkować chipy wideo PowerVR dla komputerów osobistych zgodnych z IBM. Nie wytrzymując konkurencji z Nvidią i ATI, firma na początku lat 2000-nych skoncentrowała się na rynku grafiki zintegrowanej.
Największy rozkwit Imagination Technologies miał miejsce na początku lat 2010-nych, gdy jej architekturę zaczęła wykorzystywać Apple, opracowując własne procesory serii A. Oprócz Apple, chipy graficzne PowerVR były używane w wielu procesorach Mediatek, Texas Instruments, Intel (używane w procesorach serii Atom), Unisoc (Spreadtrum) i innych. Wówczas PowerVR stały się najlepszymi chipami w branży, z którymi nie zawsze mogła konkurować na równi grafika Adreno. Jednak w 2017 roku Apple ogłosiło, że rezygnuje z udziału Imagination Technologies i będzie samodzielnie rozwijać rdzeń graficzny chipu. Tylko ta wiadomość spowodowała nagły spadek akcji firmy o 70%. W ciągu roku firma sprzedała swoje aktywa, a w listopadzie została wykupiona przez fundusz Canyon Bridge Capital Partners, należący do rządu chińskiego. Do 2020 roku z jej rozwiązań zrezygnowało niemal wszystkich producentów procesorów. Ostatnie chipy, które zawierały rozwiązania graficzne PowerVR, ukazały się w 2023 roku.
Po tym, jak te rozwiązania graficzne przestały się rozwijać, przestały się rozwijać także ich sterowniki. Z czasem nowe silniki graficzne przestały prawidłowo działać z tymi chipami, dlatego kiedy w 2025 roku niespodziewanie pojawił się nowy procesor Tensor G5, niektóre gry pokazywały straszną wydajność nawet w porównaniu z średnio budżetowymi konkurentami. Problem leżał nie tylko w starszej architekturze, ale także w braku wsparcia na poziomie sterowników.
Genshin Impact jest dość wymagającą grą pod względem wydajności graficznej. Producent gry miHoYo nie ogłosił powodu swojej decyzji. Może wsparcie firmy zostało zasypane skargami na złą pracę gry na Pixel 10, a producent po prostu całkowicie wyłączył jej wsparcie, a może w trakcie opracowywania nowej funkcjonalności musiano zrezygnować z przestarzałych, niekompatybilnych chipów — nie wiadomo. Google to zauważalny gracz na rynku smartfonów, ale jej kontrowersyjny wybór rdzenia graficznego, jak widać, nie jest popierany przez wszystkich. Może społeczny rozgłos przywróci jakieś wsparcie dla tego rdzenia graficznego w Genshin Impact, ale ogólnie sytuacja jest wymowna.