Škoda zaprezentowała Fabia 130 — najszybszy seryjny hatchback w historii modelu
Škoda Auto zaprezentowała specjalną wersję hatchbacka Fabia. Model z przydomkiem "130" w nazwie to najsilniejszy i najszybszy z wszystkich seryjnych samochodów serii. Nowość oparta jest na wersji wyposażeniowej Monte Carlo i wyróżnia się na tle innych Fabia przeróbkami od inżynierów technicznych Škoda.
Co wiadomo
Sercem Fabia 130 jest wzmocniony silnik 1.5 TSI evo2 o mocy 130 kW (177 KM) zamiast standardowych 110 kW (150 KM). Silnik teraz rozwija większą moc, zaczynając od 3500 obr./min. Moc szczytowa osiągana jest w zakresie od 5750 do 6000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 250 N·m — w zakresie od 1500 do 4000 obr./min.
Siedmiobiegowa skrzynia biegów DSG została specjalnie przestrojona:
- Podwyższone punkty zmiany biegów dla bardziej intensywnego przyspieszenia
- Tryb sportowy z specjalnymi ustawieniami
- Zmieniona logika działania podczas hamowania dla szybkiego ponownego przyspieszania
Nowa wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy — o 0,4 sekundy szybciej niż standardowa wersja. Przyspieszenie 60-100 km/h wynosi 3,8 sekundy (w porównaniu do 4,1), a 80-120 km/h — 4,8 sekundy (w porównaniu do 5,3). Maksymalna prędkość osiąga 228 km/h.
Fabia 130 otrzymała sportowe zawieszenie, obniżające prześwit o 15 mm, w parze z 18-calowymi kołami. Układ kierowniczy został przerobiony dla bardziej precyzyjnej informacji zwrotnej i błyskawicznej reakcji w dostosowanych trybach Normal i Sport.
Pojawił się dwustopniowy system dynamicznej kontroli. Można wyłączyć system kontroli trakcji (ASR), aby zezwolić na kontrolowane poślizgi. Tryb ASR Sport + ESC Sport pozwala na większe poślizgi kół, a system stabilizacji interweniuje później — dla emocjonującej, ale bezpiecznej jazdy.
Fabia 130 dostępna jest w czterech kolorach: białym, czerwonym, niebieskim i czarnym. Słupki i dach są przyciemnione. Wygląd uzupełniają błyszczące czarne detale: przedni splitter, tylne skrzydło i dyfuzor.
Znaki "130", inspirowane sportami motorowymi, zdobią przednie błotniki i pokrywę bagażnika. Bi-LED reflektory w czarnych obudowach nadają przedniej części samochodu agresywny wygląd. Oryginalne 18-calowe felgi Libra w odcieniu dymnym i obniżona sylwetka potęgują dynamiczny wygląd. Z tyłu znajduje się czarna linia, jak w rajdowych Fabia Rally2 i podwójne końcówki wydechowe pod dyfuzorem.
Škoda Fabia 130. Zdjęcie: Škoda Auto
Sportowe siedzenia z wyraźnym wsparciem bocznym zapewniają stabilność w zakrętach. Trzyramienny sportowy kierownica i nakładki na pedały ze stali nierdzewnej tworzą odpowiednią atmosferę.
Fabia 130 otrzymała także czarne aluminiowe nakładki na próg i srebrne elementy dekoracyjne na desce rozdzielczej oraz klamkach drzwi. W standardzie znajduje się 10-calowy "Virtual Cockpit", opcjonalnie dostępny jest 9-calowy ekran multimedialny.
Škoda Fabia 130 wejdzie na rynek w ograniczonej edycji, a dostawy rozpoczną się w grudniu 2025 roku.
Źródło: Škoda