Also TM-B: modułowy rower elektryczny łamie zasady gry na rynku transportu elektrycznego

Also TM-B: modułowy rower elektryczny łamie zasady gry na rynku transportu elektrycznego
Rower elektryczny na sterydach: jeden rower - trzy środki transportu. Źródło: ALSO

Wyodrębniony z Rivian startup Also zaprezentował TM‑B — modułowy rower elektryczny, który łączy funkcjonalność rowera górskiego, miejskiego i cargo w jednej obudowie. Twórcy przekonują, że to uniwersalne rozwiązanie na przyszłość, gdzie każdy rower może stać się dowolnym środkiem transportu jednym przyciskiem.

Główna cecha TM‑B to system DreamRide, realizujący zasadę „pedal‑by‑wire”. Tutaj nie ma łańcuchów ani zębatek: wysiłek pedałowania rejestrują czujniki, a algorytmy obliczają, jaki moment obrotowy dostarczyć do silnika. Rower sam dostosowuje się do terenu i tempa jazdy, a przy hamowaniu odzyskuje część energii do akumulatora. Nawet przy rozładowaniu włącza się tryb „limp” — minimalny poziom generacji, aby dotrzeć do gniazdka.

1
2
3
4
5
6

Moduł, ekran, inteligencja

TM-B został stworzony w oparciu o modułowy schemat: za pomocą przycisku na ekranie dotykowym można zmieniać konfigurację pomiędzy zwykłym miejskim siodłem, wariantem cargo do przewozu ładunków lub siedzeniem dla dziecka, albo niską ławką w stylu skuterowym. Każde „górne podwozie” ma własny profil, który system automatycznie dostosowuje do użytkownika.

Serce platformy to mocna bateria o pojemności 538 lub 808 Wh, dająca do 160 km zasięgu i możliwość szybkiego ładowania przez USB-C (do 240 W). Ta sama bateria działa jako powerbank — można zasilić laptopa lub sprzęt kempingowy. Silnik o mocy 180 Nm pozwala osiągać prędkość do 45 km/h i spokojnie pokonywać wzniesienia nawet z ładunkiem.

1
2
3
4
5
6

Rower jest wyposażony w ekran dotykowy Portal z funkcjami zarządzania muzyką, połączeniami, GPS i ustawieniami asystenta. Smartfon pełni rolę klucza, a system bezpieczeństwa blokuje silnik i włącza alarm przy jakimkolwiek podejrzanym ruchu. W przypadku kradzieży rower można „zablokować przez internet” — wszystkie moduły zamieniają się w bezużyteczny zestaw części.

Czterokołowy bonus

Oprócz roweru, firma pokazała dwa elektryczne moduły TM‑Q. Jeden przeznaczony dla rodzin — z szerokim siedzeniem i bezpiecznym miejscem, drugi ukierunkowany na kurierów i dostawy. Obydwa zbudowane na tej samej platformie co TM‑B, ale z większą ładownością i możliwością oficjalnego poruszania się po ścieżkach rowerowych.

Изображение TM-Q

Cena i plany

Start sprzedaży — wiosna 2026 roku. Pierwsza wersja TM-B Launch Edition będzie kosztować 16667 PLN (4500 USD), Performance pojawi się latem, a model bazowy — pod koniec roku za kwotę poniżej 14815 PLN (4000 USD).

Wszystkie wersje będą dostępne do przedsprzedaży i pojawią się w salonach Rivian.

Źródło: ALSO

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();