Nowy silnik elektryczny Yasa mocniejszy niż cztery silniki Tesli razem wzięte

Nowy silnik elektryczny Yasa mocniejszy niż cztery silniki Tesli razem wzięte
Pracownik firmy Yasa z nowym silnikiem akcesyjnym w rękach. Źródło: Yasa

Nowy silnik elektryczny z przepływem magnetycznym w osi opracowany przez brytyjską firmę Yasa ustanowił nieoficjalny rekord gęstości mocy. Ważąc zaledwie 28 funtów (12,7 kg), niedawno osiągnął na dynamometrze imponującą moc szczytową 750 kilowatów (1005 koni mechanicznych). To bezprecedensowa gęstość mocy 59 kW/kg.

Co wiemy

Silnik akcesyjny to rodzaj silnika, w którym pole magnetyczne przechodzi wzdłuż osi silnika, a nie prostopadle do niej, jak w silnikach z przepływem radialnym. Nazywany jest również silnikiem o przepływie osiowym lub silnikiem tarczowym.

Poprzedni rekordowy silnik Yasa ważył 28,8 funta (13,1 kg) i rozwijał moc szczytową 550 kW (737 KM), co odpowiada gęstości mocy 42 kW/kg. Nowy, bardziej potężny i cienki silnik elektryczny jest prawie cztery razy mocniejszy niż tylny silnik elektryczny zamontowany w niedawno przedstawionym Tesla Model Y Standard. Moc tego ostatniego w europejskiej wersji Model Y wynosi 200 kW (268 KM). Jest także mocniejszy niż dwa samochody elektryczne Tesla Model 3 Performance razem wzięte, biorąc pod uwagę, że moc szczytowa jednego samochodu wynosi 460 koni mechanicznych.

1
2

Ale moc szczytowa to nie wszystko. Choć może być użyteczna przy krótkich zrywach, na przykład przy wyprzedzaniu, ciągła moc wyjściowa jest jeszcze ważniejsza, a Yasa twierdzi, że jej nowy w pełni funkcjonalny prototyp jest w stanie kontynuować generowanie mocy od 350 do 400 kW (469 do 536 KM).

Brytyjska firma twierdzi, że jej rekordowy silnik jest skalowalny i nie wykorzystuje egzotycznych materiałów, co oznacza, że można go produkować masowo, gdy tylko pojawi się na niego zapotrzebowanie.

Lekkość jest niezwykle ważna dla samochodów elektrycznych, a lekki i potężny silnik elektryczny może znacznie zwiększyć zasięg. Mniejsza waga oznacza, że aby pokonać tę samą odległość co cięższy samochód elektryczny z większym akumulatorem, potrzeba mniejszego akumulatora. Mniejszy akumulator oznacza również, że jego ładowanie zajmuje mniej czasu.

Silniki Yasa z przepływem osiowym są już używane w przemyśle motoryzacyjnym, ale do tej pory były stosowane tylko w bardzo drogich samochodach, takich jak Lamborghini Temerarior i Ferrari 296 GTB, gdzie działają razem z silnikiem spalinowym. Koncept Mercedes-AMG GT XX, który ma być podstawą dla całkowicie elektrycznego Super GT, wykorzystuje trzy silniki Yasa z przepływem osiowym o łącznej mocy ponad 1000 kW (1360 KM).

Jak w wielu innych innowacjach, najlepsze z nich na ogół najpierw są wdrażane w drogich modelach, ale potem, w miarę redukcji kosztów i wzrostu produkcji, stopniowo wprowadzają się do bardziej przystępnych modeli.

Źródło: InsideEVs

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();