Volvo Trucks po raz pierwszy wprowadziła system stop/start w ciężarówkach
Firma Volvo Trucks ogłosiła wprowadzenie systemu automatycznego wyłączania/włączania silnika (stop/start) dla ciężkich ciężarówek. Według producenta, jest to światowa premiera dla tego segmentu pojazdów mechanicznych.
Co wiadomo
Nowa innowacja Volvo została opracowana wewnętrznie i opiera się na istniejących technologiach I-See i I-Roll. Nowa funkcja stop/start silnika działa na podstawie stałego monitorowania danych o nawierzchni drogi. Silnik jest tymczasowo wyłączany przy wykryciu zjazdu na trasie. Podczas gdy silnik jest wyłączony, zużycie paliwa wynosi zero, a tym samym emisja CO2 jest zerowa.
Jak wyjaśnił Jan Hjelmgren, kierownik działu zarządzania produktami Volvo Trucks, wdrażanie takich rozwiązań jest częścią strategii firmy na zmniejszenie śladu węglowego transportu. Podkreślił, że Volvo będzie nadal doskonalić silniki spalinowe, aby zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko.
Ciężarówka Volvo. Zdjęcie: Volvo Trucks
System aktywuje się przy prędkościach powyżej 60 km/h i, według obliczeń Volvo, pozwala dodatkowo zaoszczędzić do 1% paliwa i zmniejszyć emisję CO₂, w dodatku do już istniejących technologii oszczędności. Korzyści dotyczą nie tylko ekologii, ale także zmniejszenia kosztów eksploatacji dla właścicieli pojazdów.
Funkcja stop/start będzie dostępna w modelach Volvo FH i FH Aero z 13-litrowymi silnikami Diesla. Zamówienia na ciężarówki z nowym systemem będzie można składać już w listopadzie 2025 roku.
Strategia Volvo w zakresie dekarbonizacji obejmuje także rozwój silników działających na paliwa odnawialne, poszerzenie gamy pojazdów elektrycznych i maszyn na ogniwa paliwowe.
Źródło: Volvo Trucks