Valve powraca do wielkiej gry: nowa Steam Machine, kontroler i zestaw VR Steam Frame
Valve ponownie stawia na sprzęt, prezentując całą linię urządzeń, które obiecują zjednoczyć ekosystem Steam w jednym miejscu. Firma ogłosiła nowy kontroler Steam Controller, bezprzewodowy zestaw VR Steam Frame i konsolę Steam Machine do salonu. Wszystkie trzy urządzenia zadebiutują wiosną 2026 roku.
Nowy Steam Controller: poprawione błędy przeszłości
Valve obiecuje, że druga wersja Steam Controller "naprawi wszystko, co się nie udało” w oryginale z 2015 roku. Nowy kontroler posiada dwa magnetyczne joysticki TMR o wysokiej precyzji, osiem standardowych przycisków, cztery tylne programowalne klawisze, dotykowe trackpady i czujniki chwytu.
Obsługiwane są połączenia Bluetooth, USB-C oraz przez firmowy adapter Steam Controller Puck zapewniający niski lag i ładowanie. Czas działania na baterii — do 35 godzin. Kontroler jest kompatybilny ze wszystkimi urządzeniami z uruchomionym Steam — od PC do smartfonów poprzez aplikację Steam Link.
Steam Machine: konsola do salonu
Valve przywraca Steam Machine w nowym wydaniu — teraz to już nie eksperymentalny PC, ale konsola do gier na telewizor, oparta na 6-rdzeniowym procesorze AMD Zen 4 oraz RDNA3 GPU z 28 blokami obliczeniowymi.
Warianty pamięci — 512 GB lub 2 TB, pamięć RAM — 16 GB DDR5. Konsola działa na SteamOS, wyposażona w HDMI 2.0, DisplayPort 1.4, Wi-Fi 6E, Ethernet 1 Gbit/s oraz moduł radiowy 2.4 GHz dla kontrolera.
Obsługiwane są usługa chmurowa, Workshop i mody. Valve obiecuje, że nowa Steam Machine stanie się „konsolą dla tych, którzy wyrośli z konsol”.
Steam Frame: bezprzewodowy VR nowej generacji
Valve również pokazała Steam Frame, bezprzewodowy zestaw VR, który może pracować zarówno w połączeniu z PC, jak i samodzielnie. Wyposażony jest w Snapshot 8 Gen 3, 16 GB RAM, ekrany 2160×2160 z częstotliwością do 144 Hz oraz system Foveated Streaming, który poprawia obraz w polu widzenia.
Steam Frame uruchamia zarówno gry VR, jak i zwykłe z biblioteki Steam.
Co to oznacza dla rynku
Jeśli Valve się nie pomyli, rok 2026 może być przełomowy: Steam Frame przywróci zainteresowanie VR, Steam Controller wreszcie znajdzie swój format, a Steam Machine odżywi rynek konsolowy. Konkurenci na razie stawiają zakłady, a Valve po cichu buduje na nowo swój ekosystem.
Źródło: Valve