Hybrydowe Porsche będą lżejsze i mocniejsze dzięki wyjątkowemu silnikowi elektrycznemu
Porsche zarejestrowało patent na hybrydowy układ napędowy, łączący kompaktowe i lekkie silniki elektryczne z osiowym przepływem magnetycznym dostarczone przez Yasa oraz silnik spalinowy.
Co wiadomo
Patent został zarejestrowany w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Dokument dotyczy dowolnego samochodu osobowego, jednak osobno wspomniano o zastosowaniu „w samochodach sportowych”.
Zamiast instalacji stosunkowo dużego silnika elektrycznego z przepływem radialnym w obudowie skrzyni biegów PDK, jak to robi obecnie Porsche w modelu 911 Carrera GTS, cienki dyskowy silnik elektryczny z przepływem osiowym będzie umieszczony pomiędzy silnikiem a układem napędowym.
Silnik z przepływem osiowym (znany także jako „silnik dyskowy”) to silnik elektryczny, w którym przepływ magnetyczny przebiega równolegle do osi obrotu, w przeciwieństwie do zwykłych silników radialnych, gdzie przepływ jest prostopadły do osi. Pozwala to na tworzenie bardziej kompaktowych, lekkich i efektywnych konstrukcji z wysoką gęstością mocy oraz momentem obrotowym, zwłaszcza przy niskich prędkościach.
Patent przewiduje, że silnik elektryczny i silnik spalinowy będą współpracować poprzez dwusprzęgłową skrzynię biegów. Dzięki ultracienkiej konstrukcji silnika elektrycznego (grubość w niektórych nowoczesnych modelach wynosi zaledwie 7,9 centymetra), nie zwiększy on długości całego układu napędowego.
Twierdzi się, że taka konstrukcja prowadzi do mniejszego wydzielania ciepła. W połączeniu z przepuszczalną komorą w kształcie miski lub dzwonka, opisaną w dokumencie, silnik elektryczny i silnik spalinowy powinny otrzymywać wystarczające chłodzenie. Główne pytanie brzmi: ile mocy może generować ten system hybrydowy?
Wiadomo, że najbardziej wydajne jednostki Yasa osiągają moc ponad 470 KM i moment obrotowy 800 Nm. Hybrydowy Ferrari SF90 wykorzystuje trzy silniki Yasa o łącznej mocy 217 KM, podczas gdy dwa silniki Lamborghini Revuelto rozwijają nieco mniej niż 296 KM. Ale oba te systemy działają w parze z dużymi silnikami V8 i V12.
Jeśli Porsche połączy nowy silnik z przepływem osiowym z 3,6-litrowym silnikiem turbo, łączna moc systemu może przekroczyć 800 KM.
Źródło: Carbuzz