Kaski przyszłości przyjechały: Shoei zaprezentował pierwszy na świecie motocyklowy kask z HUD bezpośrednio na wizjerze

Kaski przyszłości przyjechały: Shoei zaprezentował pierwszy na świecie motocyklowy kask z HUD bezpośrednio na wizjerze
Motocyklowy kask z HUD? Shoei zdecydował się pierwszy — i tak wyszło. Źródło: Eyelights

Podczas gdy producenci samochodów przez lata eksperymentują z projektorowymi wyświetlaczami, Shoei postanowił nie czekać i przeniósł HUD tam, gdzie jest naprawdę potrzebny — na wizjer kasku motocyklowego. Firma zaprezentowała GT-Air 3 Smart — pierwszy seryjny motocyklowy kask, w którym informacje wyświetlane są bezpośrednio przed oczami kierowcy. Bez dziwnych uchwytów, kabli i masywnych modułów.

Co wiadomo

Technologia została stworzona przez francuską firmę EyeLights. Wyświetla kluczowe dane — prędkość, wskazówki nawigacyjne krok po kroku, powiadomienia o przychodzących połączeniach — w prawym górnym rogu wizjera. Pomysł jest prosty: jeśli motocykle stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie, kierowcy muszą otrzymywać informacje w taki sposób, aby nie odrywać wzroku od drogi. EyeLights twierdzi, że HUD jest w stanie skrócić czas reakcji o 32%, ponieważ nie jest już wymagane patrzenie w dół na wyświetlacze.

1
2

W przeciwieństwie do wielu „inteligentnych” kasków-konceptów, GT-Air 3 Smart jest w pełni zintegrowanym rozwiązaniem. Zawiera:

  • nano-OLED-wyświetlacz
  • baterię
  • mikrofon
  • zestaw słuchawkowy Bluetooth
  • całe wewnętrzne okablowanie

To nie dodatek, to pełnoprawny kask, w którym nic nie trzeba dodatkowo instalować.

Obsługiwane są tryb online i połączenie Mesh do komunikacji w grupie. Dostępne są również Siri i Google Assistant. Aplikacja na smartfonie odpowiada za nawigację, prędkość na podstawie GPS, połączenia i wiadomości. I ponieważ to Shoei, kask spełnia normy bezpieczeństwa DOT i ECE 22.06.

1
2
3
4

Na tle rynku „inteligentnych” kasków to rozwiązanie nie jest osamotnione: AGV razem z GoPro rozwija model z zintegrowaną kamerą, Cardo tworzy kaski z wbudowanym ANC, czujnikami uszkodzeń i światłem stopu, a Intelligent Cranium Helmets wyposażył swój model w HUD i dwie kamery tylne. Trend jest oczywisty — kaski stają się pełnoprawnymi komputerami.

Jest jednak pewien niuans. Shoei GT-Air 3 Smart kosztuje 4444 PLN (1200 USD), co jest ponad dwukrotnie droższe od zwykłych modeli marki. Na tle zaleceń, aby zmieniać kask co pięć lat, cena wygląda… ambitnie.

Źródło: Eyelights

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();