Donald Trump przedstawił plan radykalnego złagodzenia norm oszczędności paliwa w USA

Donald Trump przedstawił plan radykalnego złagodzenia norm oszczędności paliwa w USA
Stacja paliw. Źródło: Chevron

Prezydent USA Donald Trump ogłosił plany radykalnej rewizji standardów efektywności paliwowej wprowadzonych przez jego poprzednika, aby obniżyć ceny nowych samochodów dla amerykańskich konsumentów.

Co wiadomo

Chodzi o wymogi Corporate Average Fuel Economy (CAFE) dla samochodów osobowych i lekkich ciężarówek, które zaostrzyły się za administracji byłego prezydenta Joe Bidena. W czerwcu 2024 roku Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) ustanowiła nowe cele: producenci samochodów musieli zmniejszać średnie zużycie paliwa we wszystkich modelach samochodów osobowych o 2% rocznie pomiędzy latami modelowymi 2027 a 2031, a dla lekkich ciężarówek — o 2% rocznie pomiędzy 2029 a 2031 rokiem.

Zgodnie z tymi zasadami, agencja planowała doprowadzić średnie zużycie paliwa do około 50,4 mili na galon (4,7 l/100 km) do roku modelowego 2031. Trump nazwał tę politykę „absurdalnie obciążającą” i stwierdził, że „nalożyła kosztowne ograniczenia i stworzyła wszelkiego rodzaju problemy dla producentów samochodów”. Nowa propozycja znacznie zmniejszy te wymagania do około 34,5 mili na galon (6,8 l/100 km) do roku modelowego 2031 i przeklasyfikuje crossovery oraz małe SUV-y z kategorii lekkich ciężarówek na samochody osobowe.

W biuletynie informacyjnym opublikowanym przez Biały Dom na swojej stronie internetowej, administracja twierdzi, że bez tych środków surowe normy efektywności paliwowej poprzedniej administracji „podniosłyby średni koszt nowego samochodu prawie o 4455 PLN (1000 USD)”. Twierdzą również, że propozycja „zaoszczędzi amerykańskim rodzinom łącznie 403 704 787 PLN (109 mld USD) w ciągu najbliższych pięciu lat” i „uratowa więcej niż 1500 żyć oraz zapobiega prawie ćwierć miliona poważnych urazów do 2050 roku”.

Proponowane zasady CAFE są częścią szerszego programu administracji Trumpa dotyczącego zniesienia szeregu norm, które wcześniej nazywał „mandatem na elektryczne pojazdy”. W lipcu ustawodawcy w Kongresie aktywnie forsowali zniesienie kar dla producentów samochodów, którzy nie spełnili standardów CAFE. Dodatkowo, poprzez przyjęty wcześniej w tym roku projekt ustawy podatkowej i budżetowej znany jako „Wielka, piękna ustawa” (ang. One Big Beautiful Bill Act), znieśli federalne ulgi podatkowe w wysokości 32 609 PLN (7500 USD) przy zakupie pojazdów elektrycznych.

Źródło: Autoblog

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();