Google zaprezentował raport o tym, jaki internet chcą widzieć nastolatki
Europejscy politycy dyskutują o zaostrzeniu ograniczeń wiekowych, a nawet bezpośrednich zakazach mediów społecznościowych dla nastolatków, tymczasem... prawie nie słuchają tych, dla których te zakazy są tworzone. W obliczu narastających inicjatyw blokowania dostępu, Google zaprezentował badanie, przeprowadzone przez youth-agencję Livity wśród ponad 7 000 europejskich nastolatków. Ich stanowisko okazało się jednoznaczne: nie trzeba zamykać internetu — trzeba uczynić go bezpiecznym domyślnie.
Co naprawdę chcą nastolatki od cyfrowego świata
Nastolatki postrzegają technologie jako bardziej wsparcie niż zagrożenie — pod warunkiem, że usługi są projektowane z uwzględnieniem wieku i potrzeb ludzkich, a nie z ich pominięciem. Nie chcą, aby ktoś za nie decydował, co można, a czego nie. Chcą:
- zrozumiałych zasad korzystania z technologii
- przejrzystych ustawień prywatności, bez „questów” na pięć poziomów
- edukacyjnych narzędzi, które wspierają, a nie zastraszają
- udziału w tworzeniu usług, a nie wykluczenia z nich
„Nastolatki to nie tylko użytkownicy, ale przyszli architekci internetu”, — mówi raport.
AI jest już tutaj — i nastolatki korzystają z niego częściej, niż dorośli myślą
Badanie pokazuje, że AI stał się częścią codziennej nauki. Większość nastolatków używa AI co tydzień do nauki lub twórczości, a połowa uważa, że:
- AI czyni naukę ciekawszą (50%)
- pomaga w wyjaśnianiu trudnych tematów (47%)
- daje natychmiastową informację zwrotną (47%)
Problem leży gdzie indziej: jedna czwarta uczniów jest pewna, że szkoła nie pozwala na żadne narzędzia AI, a jeszcze 13% w ogóle nie rozumie zasad. Nastolatki nie proszą o izolację — chcą mentoringu.
Wideo — główny „podręcznik” pokolenia
84% nastolatków ogląda naukowe i „jak zrobić” filmy co najmniej kilka razy tygodniowo; jedna trzecia — codziennie. Spersonalizowane rekomendacje wydają im się przydatne — chyba że ciągną w nieskończony wir treści, gdzie łatwo stracić poczucie czasu.
Mniej zakazów, więcej normalnych narzędzi
Główny wniosek raportu oraz ekspertów Save the Children: niesystematyczne zakazy nie działają i pozbawiają nastolatków zasobów, które rzeczywiście używają do nauki i rozwoju. Potrzebne są:
- standaryzowane, włączone domyślnie ustawienia bezpieczeństwa
- obowiązkowe programy edukacyjne w zakresie cyfrowej i mediów gramotności
- wspieranie rodziców, aby mogli pomagać, a nie walczyć
Jeśli słuchać nastolatków, to zadanie nie polega na tym, żeby dać im „mniej internetu”. Zadaniem jest uczynienie internetu lepszym.
Źródło: Google