UE zniosła całkowity zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi po 2035 roku
Unia Europejska zatwierdziła zasady, zgodnie z którymi od 2035 roku planowano całkowicie zakazać sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Samochody z silnikami spalinowymi będą mogły pozostać w sprzedaży również po tym terminie.
Co wiadomo
Decyzja została podjęta po aktywnym lobbowaniu ze strony rządów krajów UE i największych producentów samochodów, w tym Volkswagen, Renault, Mercedes-Benz, BMW i Stellantis.
Według nowych propozycji Komisji Europejskiej, od 2035 roku emisje CO2 z samochodów powinny zostać zmniejszone o 90% w porównaniu z poziomem z 2021 roku, a nie o 100%, jak przypuszczano wcześniej. Poprzedni wymóg faktycznie oznaczał zakaz sprzedaży wszystkich samochodów poza elektrycznymi.
Komisja Europejska wyjaśniła, że hybrydy i samochody z silnikami spalinowymi będą mogły być sprzedawane po 2035 roku. Pozostałe 10% redukcji emisji trzeba będzie zrekompensować za pomocą biopaliwa, paliw syntetycznych i niskoemisyjnej stali europejskiej produkcji.
Producenci samochodów korzystający z „zielonej” stali otrzymają dodatkowe kredyty na wypełnienie norm ekologicznych. Kompaktowe samochody elektryczne, wyprodukowane w UE według nowych standardów M1E, będą przynosiły „super kredyty”.
Za niewypełnienie celów producentom grożą kary, które mogą wynosić miliardy. Jednak data końcowa zaprzestania sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi w dokumencie nie jest określona – formalnie można je będzie sprzedawać bezterminowo.
Szczególna uwaga poświęcona jest flotom korporacyjnym. Kraje UE będą musiały ustalić udział samochodów elektrycznych w nowych rejestracjach służbowych samochodów i furgonów dużych firm do 2030 roku. Konkretne liczby i kryteria dla dużych firm nie zostały jeszcze określone.
Komisja Europejska uważa, że to przyspieszy przejście na samochody elektryczne i uczyni je bardziej dostępnymi dla prywatnych nabywców z niewielkimi rocznymi przebiegami.
Nowe zasady muszą być przedstawione krajom UE na początku przyszłego roku i, jak się oczekuje, szybko wejdą w życie po zatwierdzeniu przez Parlament Europejski.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen oświadczyła, że Europa pozostaje na czele globalnego przejścia na czyste technologie. Wiceprzewodniczący KE ds. dobrobytu i strategii przemysłowej Stefan Sejourne nazwał zmiany „kołem ratunkowym dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego”.
Źródło: EC