YouTube usunął największe kanały z fałszywymi zwiastunami AI i miliardem wyświetleń

YouTube usunął największe kanały z fałszywymi zwiastunami AI i miliardem wyświetleń
Fantastyczne koncepty czy oszustwo?. Źródło: AI

Platforma YouTube zamknęła dwa duże kanały specjalizujące się w tworzeniu fałszywych zwiastunów filmowych za pomocą sztucznej inteligencji. Chodzi o Screen Culture i KH Studio — projekty, które łącznie zgromadziły ponad 2 miliony subskrybentów i ponad miliard wyświetleń.

Co wiadomo

Przy próbie wejścia na strony kanałów teraz wyświetla się standardowa wiadomość o niedostępności. Oba projekty były znane z publikowania „zwiastunów” do filmów i seriali, które albo jeszcze się nie pojawiły, albo w ogóle nie miały oficjalnych materiałów. W tym celu autorzy łączyli prawdziwe kadry z franczyz z wygenerowanymi przez AI obrazami, tworząc wiarygodne, ale wprowadzające w błąd treści.

Wcześniej w tym roku YouTube już podejmował kroki przeciwko tym kanałom po śledztwie serwisu Deadline. Wtedy platforma musiała zawiesić ich uczestnictwo w programie partnerskim i wyłączyć reklamy. W odpowiedzi autorzy zaczęli dodawać do filmów oznaczenia takie jak „fan trailer”, „parody” czy „concept trailer”, co pozwoliło tymczasowo przywrócić monetyzację.

Jednak w ostatnich miesiącach takie wyjaśnienia znowu zniknęły. Według YouTube, kanały wróciły do wprowadzającej w błąd prezentacji, łamiąc zasady platformy dotyczące spamu i niepoprawnych metadanych. To stało się formalnym powodem ich ostatecznego usunięcia.

Zamknięcie kanałów Screen Culture i KH Studio

Śledztwo Deadline również wykazało, że Screen Culture wydawał dziesiątki wariantów tego samego zwiastuna, aby obejść algorytmy platformy. Tak powstało 23 wersji zwiastuna do filmu Fantastic Four: First Steps, z których niektóre w wyszukiwarce YouTube wyprzedzały oficjalny zwiastun. Podobna sytuacja powtarzała się przy projektach HBO i Netflix.

Osobne zainteresowanie wzbudziła reakcja studiów. Zamiast aktywnie bronić praw autorskich, niektórzy duzi gracze, w tym Warner Bros Discovery i Sony, według Deadline, woleli dochodzić przekierowania dochodów z reklamy na swoją korzyść. Studia nie komentowały tej sytuacji.

Zawartość Disney’a również aktywnie wykorzystywano na zamkniętych kanałach. Co więcej, Disney niedawno złożył skargę do Google, twierdząc o masowych naruszeniach praw autorskich przy szkoleniu modeli AI.

Historia z Screen Culture i KH Studio stała się pokazowym przypadkiem: generatywny AI jest już w stanie tworzyć treści, które wyglądają bardziej przekonująco niż oficjalne materiały, ale platforma daje do zrozumienia, że tolerancja dla takich praktyk się kończy. Dla YouTube to próba uporządkowania, a dla widzów — szansa ponownie odróżniać prawdziwy zwiastun od dobrze wykonanej podróbki.

Źródło: Deadline

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();