Duży ekran — duże problemy: ekrany dotykowe w autach okazały się bardziej niebezpieczne, niż myślano

Duży ekran — duże problemy: ekrany dotykowe w autach okazały się bardziej niebezpieczne, niż myślano
Przyszłość bez przycisków okazała się niebezpieczna. Źródło: SHM

Duże ekrany dotykowe, które stały się standardem w nowoczesnych samochodach, mogą poważnie pogarszać bezpieczeństwo jazdy. Do takiego wniosku doszli badacze z University of Washington i Toyota Research Institute, badając wpływ pracy z ekranami dotykowymi na zachowanie kierowców.

Co wiadomo

W ramach badania zatytułowanego Touchscreens in Motion 16 uczestników umieszczono w wysokorealistycznych symulatorach jazdy. Badani mieli poruszać się po typowej trasie miejskiej i równocześnie wykonywać proste zadania na ekranie dotykowym — na przykład zmieniać ustawienia samochodu lub przestawiać stację radiową. Naukowcy rejestrowali ruchy oczu i rąk, reakcję kierownicy, rozszerzenie źrenic i fizjologiczne oznaki stresu.

Wyniki okazały się wymowne na niekorzyść cyfrowych interfejsów. Dokładność i szybkość interakcji z ekranem podczas jazdy spadły o ponad 58% w porównaniu z tymi samymi działaniami poza jazdą. Jeszcze bardziej niepokojący jest inny wskaźnik: odchylenie samochodu od pasa ruchu wzrosło o ponad 40%, gdy tylko kierowca zaczął pracować z ekranem dotykowym.

Wnętrze samochodu AFFELA 1 z ekranami dotykowymi - Ilustracja Sony Honda Mobility
Wnętrze AFFELA 1. Ilustracja: Sony Honda Mobility

Przyczyna jest prosta: człowiekowi trudno jednocześnie śledzić drogę i wybierać drobne elementy menu na czułym ekranie. Błędne dotknięcia, szukanie odpowiedniej sekcji i konieczność powtarzania działań tworzą dodatkowe obciążenie poznawcze. Kierowca musi poświęcać ekranowi więcej uwagi, niż planował, co bezpośrednio wpływa na prowadzenie samochodu.

Badacze zalecają producentom aut zmniejszenie liczby menu ekranowych dla podstawowych funkcji i przywrócenie fizycznych przycisków do często używanych operacji — głośności, wycieraczek, ogrzewania i wentylacji. Alternatywna opcja — inteligentne interfejsy, które dostosowują się do poziomu rozproszenia kierowcy, powiększając elementy lub tymczasowo ograniczając funkcje.

Problem polega na tym, że panele dotykowe są tańsze w produkcji i łatwiejsze do aktualizacji programowej. Jednak badanie jasno wykazuje: minimalizm we wnętrzu może wyglądać nowocześnie, ale za kierownicą koszty są zbyt wysokie.

Źródło: TechRadar

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();