Volvo stworzyło „czytelny na pierwszy rzut oka” font dla zwiększenia bezpieczeństwa kierowców
Volvo opracowało własny font do interfejsów samochodowych, ukierunkowany na maksymalną czytelność i zmniejszenie obciążenia kierowcy. Nowy font nazwano Volvo Centum. Będzie używany na cyfrowych ekranach we wszystkich modelach marki.
Co wiadomo
Font został stworzony we współpracy ze studiem projektowania typograficznego Dalton Maag. Jego głównym zadaniem jest przekazywanie informacji w taki sposób, aby kierowca mógł szybko i bez wysiłku odczytywać wiadomości, nawet przy pobieżnym spojrzeniu i trudnych warunkach oświetleniowych. Volvo podkreśla, że projekt jest bezpośrednio związany z filozofią bezpieczeństwa, która pozostaje kluczową zasadą firmy od prawie stu lat.
Według dyrektora kreatywnego ds. UX Volvo Cars Matthew Halla, Volvo Centum został zaprojektowany z naciskiem na klarowność i intuicyjność. Font ułatwia odbiór informacji, zmniejsza zakłócenia wizualne i pomaga kierowcy skupić się na drodze, a nie na ekranie.
Podczas tworzenia fontu zespół uwzględnił cechy percepcji wzrokowej i psychologii poznawczej. Zwrócono uwagę na rozpoznawalność symboli, otwarte przestrzenie wewnątrz liter i inne detale typograficzne, które ułatwiają szybkie skanowanie tekstu. Od był osobno pracowany nad zmniejszeniem obciążenia poznawczego — tego, jak mózg rozdziela i przetwarza informacje podczas poruszania się.
Rozważano również wpływ fontu na ruchy oczu, tak zwane sakady. Kształt liter, ich kombinacje, rozmiar i układ interfejsu zostały dobrane tak, aby wzrok gładko przesuwał się po ekranie, co pozwala na rozpoznawanie większej ilości słów jednym spojrzeniem. Ma to bezpośredni wpływ na szybkość czytania i zrozumienia informacji.
Nazwa Volvo Centum odnosi się do 100-lecia marki, które Volvo będzie obchodzić w 2027 roku. Debiut fontu zaplanowano na początek 2026 roku — po raz pierwszy pojawi się w nowym crossoverze Volvo EX60.
Oprócz funkcjonalności, font niesie również wizualny związek z historią marki. W Volvo zauważają, że projektując kształty liter, projektanci inspirowali się klasycznymi modelami, w tym Volvo 850 z lat 90-tych. W konturach fontu można dostrzec nawiązania do pionowych tylnych świateł, przekątni trójpunktowego pasa bezpieczeństwa i charakterystycznego poczucia proporcji, typowego dla samochodów marki.
Źródło: Dezeen