Jaguar wydał ostatni samochód z silnikiem spalinowym przed przejściem na pojazdy elektryczne
Jaguar zakończył produkcję samochodów z silnikami spalinowymi, produkując ostatniego crossovera F-Pace w fabryce w Solihull w Wielkiej Brytanii. Ten krok formalnie zamyka dla marki erę silników spalinowych i potwierdza przejście do w pełni elektrycznej gamy.
Co wiadomo
Jak informuje Jaguar Enthusiasts' Club, ostatnim samochodem Jaguar z silnikiem spalinowym był F-Pace SVR — najmocniejsza wersja modelu. Crossover jest wyposażony w 5,0-litrowy silnik V8 rozwijający 542 KM. Wyprodukowany egzemplarz został przekazany do fundacji Jaguar Daimler Heritage Trust w Gaydon, gdzie zajmie miejsce wśród ikon marki, w tym ostatniego Jaguar XE i pierwszego Jaguar S.S.
Kolor samochodu został wybrany celowo. Powtarza on lakier czarnego Jaguara E-Type, który również symbolizował zakończenie jednej z kluczowych epok w historii marki.
Jaguar wydał ostatni F-Pace. Zdjęcie: Jaguar Enthusiasts' Club
W ramach strategii Reimagine Jaguar całkowicie przebudowuje swoją gamę modeli. F-Pace, podobnie jak pozostałe obecne modele firmy, zostaje ostatecznie wycofany z produkcji. Dotyczy to również I-Pace — pierwszego produkowanego seryjnie pojazdu elektrycznego Jaguara, który obecnie jest wykorzystywany, między innymi, w parku pojazdów autonomicznych Waymo. Nie ma jeszcze oficjalnych informacji o bezpośrednich następcach tych modeli, jednak kierunek rozwoju marki pokazano na przykładzie koncepcji czterodrzwiowego GT o nazwie Type 00.
Szczegóły dotyczące pierwszego pojazdu elektrycznego nowej generacji Jaguara są jak na razie ograniczone. Według wstępnych informacji model ten może otrzymać trójsilnikowy układ napędowy o mocy około 1 000 KM, co zbliży go do poziomu dynamiki Tesla Model S Plaid. Premiera oczekiwana jest na połowę lub drugą połowę 2026 roku.
Przejście Jaguara do całkowicie elektrycznej przyszłości odbywa się na tle przeglądu strategii u szeregu konkurentów. Niektórzy producenci samochodów, którzy wcześniej deklarowali pełną rezygnację z silników spalinowych, pozostawiają w swoich gamach wersje hybrydowe i benzynowe. Przykładowo, Volvo skorygowało plany na całkowitą elektryfikację do 2030 roku, a Land Rover, wchodzący w skład tej samej grupy co Jaguar, spowolnił wdrażanie pojazdów elektrycznych.
Źródło: Jaguar Enthusiasts' Club