Ekran dotykowy w twoim samochodzie może rozpraszać cię bardziej, niż myślisz

Ekran dotykowy w twoim samochodzie może rozpraszać cię bardziej, niż myślisz
Ekrany Ford Mustang Mach-E. Źródło: Ford

Ekrany dotykowe w nowoczesnych samochodach mogą znacząco obniżać bezpieczeństwo jazdy. Nowe badanie Uniwersytetu Waszyngtońskiego (University of Washington) i Instytutu Badawczego Toyoty (Toyota Research Institute) pokazuje, że praca z ekranami dotykowymi pogarsza kontrolę nad samochodem i znacząco zmniejsza precyzję działań kierowcy.

Co wiadomo

Eksperyment przeprowadzono z udziałem 16 osób w symulatorze samochodowym z 12-calowym centralnym wyświetlaczem. Uczestnicy jednocześnie prowadzili samochód, interakcjonowali z ekranem i wykonywali zadanie imitujące typowe obciążenie poznawcze w rzeczywistym ruchu. Naukowcy śledzili ruchy oczu i rąk, a także wskaźniki fizjologiczne uwagi.

Nawet bez dodatkowych zadań kierowcy o 42% częściej odchylali się od swojego pasa podczas korzystania z ekranu dotykowego. Skuteczność pracy z interfejsem spadała o 58% podczas jazdy i jeszcze o 17% przy zwiększonym obciążeniu umysłowym.

Zmieniało się także zachowanie uwagi. Spojrzenia na ekran były o 26% krótsze, a liczba prób dotyku „na ślepo” wzrosła z 63% do 71%, co prowadziło do pomyłek i wydłużonego szukania wizualnego.

Autorzy zauważają, że w miarę wycofywania fizycznych przycisków na rzecz dużych wyświetlaczy przez producentów samochodów, ryzyko przeciążenia uwagi kierowcy wzrasta. Możliwym rozwiązaniem są adaptacyjne interfejsy, które mogą upraszczać zarządzanie i ukrywać drugorzędne funkcje, gdy system wykrywa wysoki poziom obciążenia.

Źródło: UW

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();