Nie udało się: Volkswagen rezygnuje z modelu agencyjnego sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie

Nie udało się: Volkswagen rezygnuje z modelu agencyjnego sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie
Volkswagen ID.4. Źródło: Volkswagen

Volkswagen ponownie będzie sprzedawać samochody elektryczne klientom prywatnym za pośrednictwem tradycyjnej sieci dealerskiej na wszystkich rynkach europejskich, informuje Handelsblatt. W Niemczech z bezpośredniej sprzedaży Volkswagen zrezygnował już w zeszłym roku.

Co wiadomo

Decyzja została podjęta po długotrwałych negocjacjach ze stowarzyszeniami dealerskimi, które od samego początku krytykowały model agencyjny. Dyrektor sprzedaży Volkswagena Martin Sander potwierdził wydaniu, że firma wraca do klasycznego schematu. Według niego potencjału przedsiębiorczego dealerów nie da się zastąpić innym modelem sprzedaży. Wyjątek pozostaje tylko dla klientów korporacyjnych — tam model agencyjny pozostanie.

Volkswagen wprowadził model agencyjny w 2020 roku, inspirując się podejściem Tesli. Producent sam ustalał ceny i ponosił ryzyka finansowe, a dealerzy otrzymywali stałą prowizję i faktycznie pełnili rolę pośredników. Firma liczyła na standaryzację sprzedaży, redukcję kosztów i bezpośredni kontakt z klientami.

W praktyce system okazał się problematyczny. Volkswagen musiał korygować bilanse dla tysięcy samochodów elektrycznych, które nie zostały sprzedane na czas, a oczekiwane uproszczenie procesów dla dealerów nie nastąpiło. Dodatkową trudność stworzyło równoległe istnienie dwóch schematów: samochody z napędem spalinowym sprzedawano według starego modelu, samochody elektryczne według nowego. Sander teraz przyznaje, że takie podział tylko utrudnił pracę.

Mimo tego, jeszcze wiosną 2024 roku wewnątrz Volkswagena rozważano możliwość rozszerzenia modelu agencyjnego także na samochody z silnikami spalinowymi, licząc na redukcję kosztów sprzedaży o około 10%. Jednak opór dealerów nadal rósł, a firma postanowiła przeanalizować podejście.

Volkswagen nie jest jedynym producentem samochodów, który skorygował strategię. Land Rover zawiesił wprowadzenie modelu agencyjnego w Wielkiej Brytanii, BMW przyjęło postawę wyczekującą, a Ford postanowił się nie spieszyć z zmianami na rynku europejskim.

Źródło: Handelsblatt

var _paq = window._paq = window._paq || []; _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u='//mm.magnet.kiev.ua/'; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'matomo.php']); _paq.push(['setSiteId', '2']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.async=true; g.src=u+'matomo.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();