Facebook pokaże Ci reklamy przy użyciu tej samej technologii, której Apple użyje do identyfikacji pornografii dziecięcej
Redakcjaggwspomniała już o nowej inicjatywie Apple mającej na celu identyfikację zdjęć na urządzeniach użytkowników, które pasują do jednej bazy danych z pornografią dziecięcą. Inicjatywa narobiła sporo szumu, a niektóre media spieszą się, by zwiastować koniec prywatności użytkowników iOS. W rzeczywistości, Apple jest o to, aby przejść bust, jak wszyscy wiedzą od lat.
Nagle dostaliśmy podobną wiadomość od odwiecznego antagonisty Apple'a, sieci społecznościowej Facebook. Nagle okazuje się, że firma Marka Zuckerberga planuje wykrywać preferencje użytkowników i kierować swoje reklamy bezpośrednio na urządzenia tych właśnie użytkowników. I równie nagle nazywa to podejście metodą zwiększającą prywatność.
Ogromny biznes Facebooka został zbudowany na zdolności do śledzenia użytkowników w całym Internecie. Ale teraz, dzięki nadchodzącym regulacjom i innym środkom mającym na celu ograniczenie gromadzenia takich danych, sytuacja się zmienia. Apple niedawno wprowadził funkcję na iPhone'a, który zmusza deweloperów prosić o pozwolenie na śledzenie użytkowników w innych aplikacjach do kierowania reklam.
Facebook powiedział w tym czasie, że takie podejście może mieć negatywny wpływ na wzrost przychodów. Jednak Google już planuje coś podobnego dla telefonów z Androidem. Unia Europejska rozważa zakaz reklamy mikrotargetowanej jako część szerokiego wniosku legislacyjnego zwanego Digital Services Act, a administracja Bidena niedawno zadeklarowała zainteresowanie kontrolą "nadzoru nad użytkownikami" przez "dominujące platformy internetowe".
Posunięcia Facebooka, które są jeszcze w początkowej fazie, pokazują, że gospodarka internetowa oparta na reklamie jest w trakcie fundamentalnego przekształcania. Wraz z Google, Facebook bada kilka metod zwiększających prywatność, aby zapewnić spersonalizowaną reklamę, nie wiedząc nic o konkretnych osobach, które ją oglądają. To radykalnie różni się od sposobu kierowania reklam, który do tej pory funkcjonował w sieci.
Facebook nowa retoryka o uczynienie reklamy bardziej prywatne jest w pewnym sensie przyznanie się do porażki dla sieci społecznej. W zeszłym roku Facebook rozpoczął głośną kampanię PR sprzeciwiając Apple wprowadzenie śledzenia reklam, twierdząc, że Apple działał antykonkurencyjnie i szkodzi małych firm, które polegają na reklamie, aby przyciągnąć klientów.
Ale kampania ostatecznie nie powiodła się, a Facebook pracuje teraz nad niektórymi z tych samych podejść do zbierania danych, że Apple sam bierze, w tym inicjatywy do skanowania haseł zdjęć użytkowników bezpośrednio na ich urządzenia. Biorąc pod uwagę ścisłą kontrolę Apple nad iPhone, dwie firmy są prawdopodobnie starcia na technologii, że Facebook jest badanie nazywa "uczenie się na urządzeniu".
Zamiast wysyłać dane użytkownika do chmury, algorytm reklamowy jest uruchamiany na telefonie, aby określić, jakie rodzaje reklam ktoś może uznać za interesujące, a następnie pokazać mu te reklamy. Z punktu widzenia przeciętnego człowieka nie różni się to wiele od działań Apple, więc śledzenie rozwoju sytuacji staje się niezwykle interesujące.
Źródło: facebook
Ilustracja: theverge