Chiny planują budowę statku kosmicznego o długości "wielu kilometrów"
Nie jest tajemnicą, że Chiny stały się głównym pretendentem do wygrania lotów kosmicznych. W ciągu ostatnich 20 lat Chińska Narodowa Agencja Kosmiczna (CNSA) osiągnęła wiele historycznych sukcesów. Obejmują one wysłanie astronautów w kosmos, rozmieszczenie trzech stacji kosmicznych (w ramach programu Tiangong), rozwój ciężkich pojazdów nośnych (takich jak Długi Marsz 5) oraz wysłanie robotów badawczych na daleką stronę Księżyca i Marsa.
Give it a five-year span of four years
Wybiegając w przyszłość na kolejną dekadę i dalej, Chiny planują podjąć jeszcze śmielsze kroki w celu rozwinięcia swojego programu kosmicznego. Wśród wielu propozycji, które kierownictwo kraju rozważa w ramach swojego najnowszego planu pięcioletniego, jedna przewiduje budowę "ultra-dużego statku kosmicznego o długości kilometrów". Posiadanie takiego pojazdu na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) byłoby dla Chin przełomem, umożliwiającym prowadzenie misji o długim czasie trwania oraz korzystanie z zasobów kosmicznych.
Ta ambitna propozycja była jedną z dziesięciu przedstawionych przez National Natural Science Foundation of China na spotkaniu w Pekinie na początku tego miesiąca. Każdy z tych projektów otrzymał dofinansowanie w wysokości 2,3 mln USD na dalsze badania i rozwój. Według doniesień, jednym z głównych celów projektu będzie znalezienie sposobów na zmniejszenie masy statków kosmicznych przy jednoczesnym zapewnieniu, że są one wystarczająco solidne strukturalnie, aby wystrzelić je na orbitę.
Jakie są perspektywy?
Na dzień dzisiejszy, biorąc pod uwagę specyfikacje podane w dokumencie, można być bardzo sceptycznym wobec takiej propozycji. Dla porównania, Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) jest największą konstrukcją stworzoną przez człowieka, jaka kiedykolwiek została umieszczona na orbicie. Jednak jego budowa zajęła dziesiątki startów i wiele lat, co wiązało się ze znacznymi kosztami dla wszystkich zainteresowanych.
Tymczasem ISS mierzy 109 metrów od krawędzi do krawędzi, podczas gdy proponowana chińska platforma wymaga konstrukcji co najmniej 20 razy większej od niej. Opierając się na najdrobniejszych szacunkach, można śmiało powiedzieć, że "kilometrowy" statek kosmiczny kosztowałby do 3 bilionów dolarów. Jednakże, jako część 14. Planu Pięcioletniego Chin (2021-25), propozycja ta wydaje się mieć na celu jedynie zbadanie zasadniczej możliwości montażu super-dużego statku kosmicznego na orbicie.
Źródło: scmp
Ilustracja: Stefan Keller