Pentiment to kolejny dowód na to, że ciekawa i wciągająca historia nie zawsze wymaga setek milionów dolarów i gigantycznego zespołu. Chęć włożenia serca i duszy w projekt, stworzenie nietypowego stylu, umiejętność dobrego rozegrania tego wszystkiego i ostrożne podejście do drobiazgów może zdziałać cuda i Obsidianowi się to udało.
Nie mogłem sobie wyobrazić, że będę tak zainteresowany chodzeniem tam i z powrotem przez 20 godzin, rozmawianiem ze wszystkimi i rozgryzaniem tajemniczego morderstwa. Jednak bardzo się myliłem i zdałem sobie z tego sprawę, gdy przed pójściem spać miałem w głowie jedno pytanie: "więc kto jest prawdziwym mordercą?".
Streszczenie.
Pentiment to przygodowa gra fabularna typu wskaż i kliknij z grafiką 2D opartą na XVI-wiecznych ilustracjach. Gracz wciela się w rolę ilustratora Andreasa Mahlera, który postanawia zbadać sprawę morderstwa w miasteczku Tassing, ale nie ma pojęcia, do czego doprowadzi próba zabawy w detektywa....
5 powodów, dla których warto kupić Pentiment
- Ciekawa i zawiła opowieść o tajemniczych morderstwach w Księstwie Bawarii.
- Grafika w stylu XVI-wiecznych ilustracji
- Lubisz gry typu wskaż i kliknij
- Kupujesz wszystkie gry Obsidian
- Szukasz gry, w którą mogliby zagrać twoi rodzice?
2 powody, dla których nie warto kupować Pentiment
- Potrzebujesz gry z dynamiczną rozgrywką
- Grasz już w Pentiment na PC lub Xbox
Szybko do przodu:
- Czego dowiedzieliśmy się od czasu naszej recenzji Pentiment?
- Fabuła: tajemnicze morderstwa, religia i dbałość o szczegóły
- Rozgrywka: idealna dla rodziców
- Techniczna strona Księstwa Bawarii
- Jak zapamiętamy Pentiment
- Pięć rzeczy, które warto wiedzieć o Pentiment
Pentiment jest jak interaktywna książka, która natychmiast zanurza cię w XVI wieku w Księstwie Bawarii, gdzie działania gracza wpływają na przebieg wydarzeń w książce. Obsidian zdołał stworzyć przygodę, która nie ma nawet żadnej rozgrywki, ponieważ jest to point-and-click, ale może przyciągnąć uwagę tych, którzy grali w kilkanaście hitów AAA.
Ponadto dla Microsoftu jest to pierwsza gra oddziału Xbox Game Studios od 2021 roku, która trafi na PlayStation 4/5. W związku z tym redakcja gg otrzymała Pentiment do recenzji, aby powiedzieć posiadaczom konsoli Sony, dlaczego powinni zwrócić uwagę na tę grę. Chociaż mogą być gracze PC i Xbox, którzy przegapili premierę w 2022 roku, będą zainteresowani tym, jak bez przesady zakochałem się w tym projekcie.
Czego nowego dowiedzieliśmy się od czasu recenzji Pentiment?
To ironia losu, ale w końcu lepiej poznałem gry Xbox Game Studios. Od 2017 roku grałem głównie na PlayStation, więc o grach na Xbox mogłem tylko słyszeć (z wyjątkiem Minecrafta). Jednak zimą 2024 roku zaczęły krążyć plotki o nowej strategii Xboxa, polegającej na wydawaniu większej liczby gier na PlayStation, a pod koniec lutego 2024 roku plotki te zostały potwierdzone (choć same plotki były nieco głośniejsze niż rzeczywistość).
Microsoft poszedł szukać odbiorców w miejscach, w których wcześniej firma praktycznie nie istniała i popieram takie decyzje, bo dzięki temu osoby, które być może nigdy nie pomyślały o Xboxie, mogą zapoznać się z nowymi grami. Przypomnę, że po Pentimencie posiadacze PlayStation wciąż będą mieli przynajmniej Hi-Fi Rush, Grounded i Sea of Thieves. I w tej sytuacji wygrywają dwie strony: Gracze PlayStation dostaną trochę gier na Xboksa, a Xbox zacznie przynosić dodatkowe zyski i na 100% sprawi, że ktoś będzie chciał przynajmniej pomyśleć o zakupie drugiej konsoli do domu.
A Pentiment świetnie nadaje się do przyspieszenia nowej strategii Microsoftu. Wszyscy chcemy czerpać z gier ciekawe doznania, ale im więcej gier, tym trudniej osiągnąć ten efekt. Udało się to jednak projektowi Obsidian, który znamy już dzięki Fallout: New Vegas i The Outer Worlds. To tak, jakbyś znalazł swoje PSP w szafie, gdy grasz na PS5 od 2 lat. Owszem, nie znajdziemy w niej zaawansowanej technologii, ale czasem nie jest ona potrzebna, bo trzeba odpocząć od blockbusterów. Dostajemy 20-godzinną przygodę, która jest w stanie dostarczyć emocji tylko dzięki dobrze napisanej historii. Pozostawia miłe wspomnienia, co oznacza, że twórcy wykonali swoją pracę.
Fabuła: tajemnicze morderstwa, religia i dbałość o szczegóły
XVI wiek, księstwo Bawarii. Młody, ale utalentowany rysownik Andreas Mahler zatrzymał się w Tassing, by wypełnić zlecenie barona Lorenza Rotwogela na stworzenie manuskryptu.
Życie w Tassing można określić jako stosunkowo spokojne. Większość mieszkańców miasteczka jest przyjazna i aktywnie komunikuje się ze sobą, chodzi do kościoła, wykonuje prace domowe, prowadzi firmy, wychowuje dzieci, szuka miłości i próbuje radzić sobie z problemami takimi jak wysokie podatki. Sam Andres jest traktowany dobrze, ale planuje jak najszybciej skończyć swój manuskrypt i wyjechać do Norymbergi, by otworzyć własny warsztat i dalej się rozwijać, ale czasami życie wprowadza poprawki do naszych planów.
Pewnego dnia na terenie kościoła dochodzi do strasznego morderstwa, o które zostaje oskarżony starszy mężczyzna i przyjaciel Andresa. Chłopiec natychmiast zdaje sobie sprawę, że jego przyjaciel nie ma z tym nic wspólnego, a odpowiedź jest znacznie głębsza, niż niektórzy myślą. Ilustrator natychmiast zdaje sobie sprawę, że nie ma teraz sposobu, aby kogokolwiek przekonać, więc postanawia zostać detektywem w sprawie i znaleźć zabójcę.
Będzie musiał pomyśleć o wszystkich, którzy mogli chcieć śmierci ofiary, a następnie spróbować wydobyć tych ludzi na światło dzienne. Ktoś będzie musiał pomóc w pracach domowych, by wzbudzić zaufanie, a kogoś trzeba będzie śledzić, bo nie wszyscy są gotowi rozmawiać z nami o morderstwie, zwłaszcza gdy zadajemy niewygodne pytania.
Ale warto też mieć na uwadze, że dni w grze zazwyczaj dobiegają końca i nie jest przesądzone, że uda się przesłuchać wszystkich podejrzanych. I to jest jedna z fabularnych cech Pentiment - brak "złotej opcji". Nie ma dobrej lub złej drogi. Musisz rozważyć za i przeciw, obliczyć czas, którym dysponujesz i działać. Niektóre z nich będziesz musiał od razu wyeliminować i zapomnieć, a na inne po prostu nie miałeś czasu, choć chciałeś, ale zabrakło ci czasu. Dokonując wyboru, będziesz musiał wybierać spośród zebranych informacji, a to może być albo niewystarczające, albo będziesz musiał obwiniać kogoś, kogo nie chciałeś.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w grze często wspomina się o religii. Trzeba słuchać o kościele, Jezusie, Ewangelii, Marcinie Lutrze i jego reformach, a słowo "Bóg" i wszystko co z nim związane pojawia się w niemal co drugiej linijce. Jednak nawet dla mnie, jako osoby niezbyt zainteresowanej religią, słuchanie tego było interesujące.
Twórcy przyłożyli też dużą wagę do przeniesienia do gry wszystkiego, co działo się w XVI wieku. Pokazali też rytuały w dniu św. Jana, architekturę tamtych czasów, elementy wnętrz, ubrania, kolorystykę, jedzenie, więc tę grę można nawet po części uznać za historyczną.
Nie mogę pominąć faktu, że gra uwypukla wiele problemów, które towarzyszyły ludzkości przez całe jej istnienie: brak znajomości własnej historii, niechęć do przystosowania się do nowego świata, arogancka władza, poszukiwanie własnego ja, akceptacja własnych błędów itd.
Do tego wzmacniamy fabułę mistycyzmem, ciągłym rozwojem wydarzeń, ciekawymi postaciami, które czuć, że żyją i niespodziewanymi momentami, które czasem sprawiają, że krzyczysz "wow", a w efekcie dostajemy świat, do którego się przywiązujemy. Czasami jednak chciałbym, aby wydarzenia toczyły się nieco szybciej, szczególnie w środkowej części gry. To jedyna wada, jaką znalazłem w fabule.
Rozgrywka: idealna dla rodziców
Cała gra podzielona jest na 3 akty, a w każdym z nich mamy kilka dni gry, które przeżywamy. Wszystko zaczyna się rano, gdzie jemy śniadanie i wybieramy cele, które będziemy rozwiązywać. Następnie obiad, kolejne zadania, kolacja - ostatnie zadania, sen, a potem wszystko od nowa.
Sama rozgrywka jest maksymalnie uproszczona. Jak wspomniałem, zazwyczaj trzeba chodzić po Tassing i okolicach oraz dużo rozmawiać, wybierając odpowiedzi. Z tymi ostatnimi wiąże się kilka ciekawych rzeczy.
Po pierwsze, na początku trzeba wybrać pewne cechy Andrésa: gdzie podróżował, co studiował i jakie ma silne umiejętności (na przykład wystąpienia publiczne). Pozwoli to nadać postaci pewne cechy, które odróżnią ją od innych (choć w minimalnym stopniu).
Po drugie, należy dokładnie przemyśleć swoje odpowiedzi do rozmówcy, bo od tego często zależy przyszłość. Przykładowo, w pewnym momencie moje odpowiedzi pomogły Andrésowi zabrać cenną księgę, mimo że inna postać chciała ją spalić. A raz powiedziałem kowalowi, że musi udać się do innego miasta, aby znaleźć swoją miłość, a na końcu zobaczyłem go jako żonatego mężczyznę. Czujesz więc, że twoje wybory naprawdę mają wpływ na świat gry, nawet jeśli nie jest to od razu zauważalne.
Jest też kilka prostych mini-gier, ale chciałbym zobaczyć ich więcej, ponieważ urozmaiciłoby to rozgrywkę.
Oczywiście, jeśli ktoś grał wczoraj w Cyberpunk, to rozgrywka może mu się wydać "uboga", ale trzeba wziąć pod uwagę specyfikę gatunku Pentiment. Aczkolwiek ja nie widzę w tym problemu i uważam, że dobrze jest spróbować takich gier dla odmiany. Co więcej, dzięki ciekawej fabule, brak typowej rozgrywki jest łatwo rekompensowany.
W ogóle po ukończeniu gry zdałem sobie sprawę, że taka rozgrywka w Pentiment to dla mnie wręcz przeciwnie plus, bo w grę mogą zagrać nawet rodzice. To dobra okazja, żeby zapoznać ludzi z grami, które są od tego dalekie. Nie trzeba szybko reagować, ani wciskać wielu przycisków. Najważniejsze to spojrzeć na mapę, gdzie się udać i wybrać jedną z opcji podczas rozmowy - to w zasadzie wszystko. Byłoby wspaniale, gdyby pewnego dnia gra została wydana na iOS i Androida, ponieważ dzięki swojej rozgrywce projekt Obsidian idealnie pasuje do platform mobilnych.
Jeśli więc twoi rodzice, znajomi lub druga połówka są uprzedzeni do gier i uważają, że to tylko "mięso, przekleństwa i gołe panienki", spróbuj wciągnąć ich w Pentiment, a są szanse, że będą mile zaskoczeni.
Techniczna strona Księstwa Bawarii
Gra działa idealnie na PlayStation 5. Nigdy nie zdarzyła się ani jedna utrata klatek, błąd czy awaria. Oczywiście byłoby dziwne, gdyby taka gra nie działała dobrze na konsoli o takiej mocy, ale w branży gier wszystko się zdarza, ale na szczęście port okazał się udany.
Styl wizualny, którego nie można znaleźć nigdzie indziej
Niezależnie od tego, jak ciekawa jest historia, w Pentiment jest jeden element, który ją przewyższa - oprawa wizualna. Autorzy inspirowali się ilustrowanymi manuskryptami i drukowanymi drzeworytami z XVI wieku, dlatego na początku opisuję grę jako "interaktywną książkę".
To tak, jakbyś został przeniesiony do książki z tamtych czasów, gdzie wszystko ożyło, a ty chodzisz między ilustracjami i patrzysz na nie. I choć nie przepadamy za tym określeniem, tym razem dobrze pasuje - styl wizualny Pentiment jest wyjątkowy. Po prostu nie znajdziesz gry o podobnym stylu. To jedyna taka gra i to właśnie czyni ją tak atrakcyjną. Nawet gdy rozmawiałem o Pentiment z moimi przyjaciółmi, powiedzieli: "Nic o tym nie wiemy, ale styl wizualny tak bardzo zapada w pamięć ze zwiastunów".
Obsidian znalazł coś, czego nikt inny przed nimi nie wykorzystał i należy im się za to pochwała. W rzeczywistości lepiej jest sprawdzić poniższe zdjęcia z gry, aby zobaczyć te wspaniałe ilustracje, które ożywają podczas gry.
Ścieżka dźwiękowa pozwala zanurzyć się w XVI wieku
Ścieżka dźwiękowa w grze jest autentyczna, podkreśla atmosferę i pomaga zanurzyć się graczowi w wydarzeniach z XVI wieku. Czasami, gdy odtwarzane są określone kompozycje, a ty stoisz na środku placu, na którym ludzie spędzają wakacje, masz wrażenie, że już zostałeś przeniesiony do tych wydarzeń, a kiedy wyłączysz konsolę, będzie to XVI wiek, a nie XXI. I ze wszystkich gier, w które grałem w 2024 roku, ta jest jedną z najbardziej klimatycznych, w czym duża zasługa 37 kompozycji, które zostały napisane na potrzeby Pentimenta.
Jak zapamiętamy Pentiment
Obsidian pokazał, że w branży jest mnóstwo tematów i pomysłów, których jeszcze nam nie pokazano. Przykład Pentiment wysyła jasny komunikat: "patrz tam, gdzie nikt nie patrzył i idź tam, gdzie inni boją się iść". Styl wizualny inspirowany XVI-wiecznymi ilustracjami i wydarzeniami, klimatyczna ścieżka dźwiękowa, postacie tak żywe, że rozpoznajesz niektóre z nich jako osoby, które znasz, pewien element tajemniczości, który utrzymuje cię przyklejonym do ekranu, a także dobrze napisany świat i historia sprawiają, że Pentiment należy do kategorii gier, które będziesz wspominać z uśmiechem i rozmawiać o nim dużo, dużo, nawet po pewnym czasie.
Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć o Pentiment
- Pentiment to gra przygodowa typu "wskaż i kliknij" opowiadająca o śledztwie w sprawie serii morderstw w Księstwie Bawarii
- Dzięki prostej rozgrywce w grę mogą zagrać nawet rodzice.
- Gra została stworzona w stylu ilustrowanych manuskryptów z XVI wieku.
- Jest to pierwsza gra Xbox Game Studio z 2021 roku, która pojawi się na konsolach PlayStation.
- Posiadacze komputerów PC i konsol Xbox mogą grać w grę za darmo dzięki Game Pass
Prince of Persia: The Lost Crown | |
---|---|
Gatunek. | Przygodowy |
Platformy. | PC, PlayStation 4|5, Xbox One, Xbox Series |
Liczba graczy | Pojedynczy gracz |
Deweloper | Obsidian |
Wydawca | Xbox Game Studios |
Czas ukończenia gry | 20-25 godzin |
Data premiery | 15 listopada 2022 r./22 lutego 2024 r. (PS4|PS5) |