Symbioza filmu i nauki: nowy gatunek jadowitego pająka został odkryty w Australii i nazwany na cześć antybohatera Marvela, Toma Hardy'ego.

Autor: Tetiana Honcharenko | 13.09.2023, 19:38

Nowy gatunek pająka odkryty przez arachnologów w Australii został nazwany Venomius tomhardyi ze względu na specjalne ubarwienie na ciele owada, które przypomina wizerunek Venoma, symbionta kosmity z filmowego uniwersum Spider-Mana.

Co wiadomo:

Widoczne podobieństwo do antybohatera zainspirowało autorów badania, opublikowanego w czasopiśmie Evolutionary Systematics, do nazwania nowego rodzaju pająków Venomius i nadania jedynemu obecnie znanemu gatunkowi nazwy V. tomhardyi na cześć aktora Toma Hardy'ego, który grał rolę Eddiego Brocka w filmach.

Nie jest to pierwszy przykład czerpania przez społeczność naukową inspiracji z popularnego świata science fiction. Na początku tego roku nowo odkryty gatunek węża w górach Peru został nazwany Tachymenoides harrisonfordi na cześć aktora Harrisona Forda, znanego z roli Indiany Jonesa. Popularny aktor posłużył również jako inspiracja dla nazwy gatunku mrówki (Pheidole harrisonfordi) i pająka (Calponia harrisonfordi).

Podobnie, na początku 2023 r. zdecydowano się nazwać motyla Saurona na cześć Mrocznego Władcy Saurona z Władcy Pierścieni J.R.R. Tolkiena. Decyzja ta została podyktowana wzorami na jej skrzydłach, które przypominały płonące oko przedstawione nad fortecą Barad-dûr w filmowej adaptacji Petera Jacksona. Analogicznie, najbardziej oddalona od nas gwiazda została odkryta w 2022 roku. Została nazwana na cześć postaci Earendila z Silmarillionu Tolkiena.

Teraz zarówno Tom Hardy, jak i jego antybohater Venom otrzymali możliwość nazwania gatunku lub rodzaju pająka ich imieniem. Venom odegra również ważną rolę w nadchodzącej grze "Spider-Man 2" od Insomniac Studios na wyłączność PlayStation.

Źródło: IGN