Sony PlayStation 5 otrzymuje obsługę zmiennej częstotliwości odświeżania

Autor: Michael Korgs | 26.04.2022, 03:21
Sony PlayStation 5 otrzymuje obsługę zmiennej częstotliwości odświeżania

Sony ogłosiło dzisiaj, że wprowadza zmienną częstotliwość odświeżania na konsolę PlayStation 5. Ta funkcja zostanie wprowadzona w ramach aktualizacji oprogramowania, która zostanie udostępniona na całym świecie w tym tygodniu. Funkcja została po raz pierwszy ujawniona przez Sony w listopadzie 2020 r.

VRR na PlayStation 5 można włączyć za pomocą opcji w ustawieniach ekranu i wideo. Możesz zastosować go tylko do obsługiwanych gier lub zmusić go do działania dla wszystkich, wybierając opcję alternatywną. Ta opcja może powodować nieoczekiwane efekty wizualne i może nie działać we wszystkich grach.

Sony ogłosiło listę tytułów, które w nadchodzących tygodniach otrzymają natywne wsparcie VRR. Obejmuje to Astro's Playroom, Call of Duty: Vanguard, Call of Duty: Black Ops Cold War, Destiny 2, Devil May Cry 5 Special Edition, DIRT 5, Godfall, Marvel's Spider-Man Remastered, Marvel's Spider-Man: Miles Morales, Ratchet & Clank: Rift Apart, Resident Evil Village, Tiny Tina's Wonderlands, Tom Clancy's Rainbow Six Siege i Tribes of Midgard.

Więcej gier otrzyma natywną obsługę VRR dzięki aktualizacji gry. Ta funkcja prawdopodobnie będzie dostępna w momencie premiery w przyszłych grach.

Niestety, w tym ogłoszeniu jest pewien haczyk, a jest to funkcja kompatybilna tylko z telewizorami i monitorami obsługującymi HDMI 2.1. Chociaż obsługa VRR została oficjalnie dodana do specyfikacji HDMI w wersji 2.1, producenci telewizorów i monitorów włączyli tę funkcję nawet w modelach HDMI 2.0.

To dość dziwna decyzja Sony, ponieważ konsole Xbox Series X/S, a nawet konsole Xbox One X/S obsługują VRR nawet na wyświetlaczach HDMI 2.0. Decyzja Sony spowoduje, że tylko garstka użytkowników z wyświetlaczami HDMI 2.1 będzie mogła korzystać z tej funkcji, a zdecydowana większość użytkowników zostanie pominięta.

Dla tych, którzy są ciekawi, zmienna częstotliwość odświeżania umożliwia aktualizowanie kompatybilnego monitora tylko wtedy, gdy albo GPU, albo konsola wyprowadza klatkę. Częstotliwość odświeżania wyświetlacza będzie zawsze zsynchronizowana z tym, co jest wyświetlane. Eliminuje to zrywanie ekranu i nie wymaga aktywacji programu vsync. Pomaga również zmniejszyć niespójności czasu wyświetlania klatek spowodowane niską częstotliwością odświeżania wyświetlacza. Efektem końcowym jest płynniejsza, spójniejsza i bardziej responsywna rozgrywka.

Ci z was, którzy mają PlayStation 5 i wyświetlacz HDMI 2.1, będą mogli doświadczyć tego jeszcze w tym tygodniu.

Źródło

Źródło: www.gsmarena.com