Unia Europejska będzie wymagać, aby do 2024 r. wszystkie nowe samochody były wyposażone w technologię zapobiegania przekroczeniu prędkości

Autor: Michael Korgs | 11.07.2022, 13:03
Unia Europejska będzie wymagać, aby do 2024 r. wszystkie nowe samochody były wyposażone w technologię zapobiegania przekroczeniu prędkości

Inteligentne wspomaganie prędkości lub ISA to nowa technologia zapobiegająca przekroczeniu prędkości, która będzie stosowana w każdym pojeździe sprzedawanym w Unii Europejskiej. Rozporządzenie UE (część większego ogólnego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa pojazdów) wchodzi w życie dzisiaj i stanowi, że wszystkie nowe modele i typy pojazdów wprowadzane na rynek europejski muszą mieć system ISA. Polityka nie ma zastosowania do żadnych obecnych pojazdów na wystawie — przynajmniej jeszcze nie. Każdy nowy samochód sprzedawany w UE musi mieć urządzenie zapobiegające przekroczeniu prędkości do lipca 2024 r.

Komisja Europejska stwierdziła, że ​​wprowadzenie ISA było „ogromnym krokiem naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego” i może drastycznie zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych i obrażeń w ruchu drogowym. Teraz, gdy producenci samochodów mieli czas na dostosowanie się, mogą wykorzystać potencjał oferowany przez ISA w zakresie tworzenia bezpieczniejszych dróg dla wszystkich.

Dla osób niezaznajomionych z ISA jest to termin odnoszący się do zbioru technologii, które mogą być wykorzystywane do wykrywania ograniczeń prędkości na drogach za pomocą montowanych z przodu kamer, danych GPS lub obu. Technologia może generować powiadomienia przypominające o ograniczeniu prędkości, automatycznie dostosowywać tempomat do prędkości na drodze, a nawet odcinać moc silnika w pojazdach poruszających się z małą prędkością, w zależności od konkretnego ISA i sposobu jego ustawienia przez kierowcę.

Podczas gdy Stany Zjednoczone nie stworzyły jeszcze prawa, które wymaga ISA, europejscy kierowcy już z niego korzystają. Zgodnie z prognozami finansowanego przez UE projektu PROSPER, sytuacja taka jak ta, w której wymagane jest ISA, może spowodować od 26 do 50 procent mniej ofiar śmiertelnych.

Z drugiej strony technologia ISA nie jest bezbłędna. Podczas jednego testu system ISA „wolno reagował”, a ograniczenie prędkości zostało ustawione na 60 mil na godzinę podczas jazdy przez spokojną angielską wioskę.

Źródło: www.engadget.com