Trwają testy osobistego eVTOL Air One

Autor: Michael Korgs | 13.07.2022, 19:30
Trwają testy osobistego eVTOL Air One

Pierwszy w pełni funkcjonalny prototyp eVTOL Air rozpoczął testy w locie po uzyskaniu certyfikatu zdatności do lotu. Air One to dwumiejscowy, załogowy multikopter ze skrzydłami, który jest przeznaczony do użytku osobistego i kosztuje 150 000 USD. W tej firmie z Tel Awiwu sprawy toczą się szybko. Powietrze wyłoniło się z ukrycia prawie rok temu, odsłaniając swój pełnowymiarowy prototyp podczas Kentucky Derby zaledwie kilka miesięcy temu po tym, jak latał licznymi prototypami w małej skali. Teraz, gdy pełnowymiarowy samolot jest w powietrzu, rozpoczęły się testy.

The One to nieco nietypowy multikopter z ośmioma podporami współosiowymi z dwoma dość mocno pochylonymi skrzydłami, które nadają mu wyraźny skręt. Ta maszyna przechyla się do lotu jak każdy inny multicopter i nie ma wydajnego trybu lotu opartego na skrzydłach – nie ma też żadnych powierzchni sterowych na skrzydłach. Po całkowitym przechyleniu do przodu skrzydła zapewniają pewną siłę nośną, aby odciążyć śmigła i układ napędowy.

Pełnowymiarowy prototyp, ważący 868 kg (1914 funtów), odbył swój pierwszy lot na polu w Megiddo w północnym Izraelu 21 czerwca. Samolot ma osiągnąć maksymalną prędkość 250 km/h i prędkość przelotową 160 km/h. Moc szczytowa to 771 koni mechanicznych, maksymalna ładowność to 250 kg (551 funtów), a Air twierdzi, że będzie latać przez około godzinę na baterii o maksymalnym zasięgu 177 kilometrów (110 mil). Był to dość prosty zawis na uwięzi, a firma podjęła go już kilka razy w ostatnich tygodniach. Dla większości ludzi nic nadzwyczajnego; Zespół Air szaleje w poniższym klipie, rzucając szampana i wiadra z lodem do kamer, jakby właśnie wygrali Superbowl.

Przy cenie początkowej 150 000 USD jest to prawie dwa razy wyższy koszt niż Jetson One. Za te dodatkowe pieniądze otrzymujesz jednak trzykrotny zasięg lotu i sto procent więcej miejsc. Nie widzieliśmy jeszcze żadnych uchwytów na kubki, ale w przeszłości byliśmy mile zaskoczeni. Air twierdzi, że sprzedał już ponad 150 z nich, a certyfikację i pierwsze dostawy do klientów zaplanowano na 2024 rok.

Źródło: newatlas.com