USA zawieszają eksploatację zmiennopłatów CV-22 Osprey, które okazały się zawodne

Autor: Mirosłw Trinko | 18.08.2022, 15:10
USA zawieszają eksploatację zmiennopłatów CV-22 Osprey, które okazały się zawodne

Za pomocą Informacja Łamiąc publikacje obronne, Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych postanowiły zawiesić eksploatację samolotu z kołem wirnikowym CV-22 Osprey.

Co jest znane

CV-22 Osprey znalazł problem. Jest to określane jako „twarde wciśnięcie sprzęgła”. Zasadniczo sprzęgło wewnątrz skrzyni biegów, które łączy jeden z dwóch silników Rolls-Royce Liberty AE1107C CV-22 z wirnikiem śmigła, ślizga się z nieznanego powodu. Kiedy tak się dzieje, obciążenie mocy jest natychmiast przenoszone na drugi silnik. Następnie, w większości przypadków, oryginalne sprzęgło jest ponownie załączane, a obciążenie mocy szybko wraca do oryginalnego wirnika śmigła i silnika. W rezultacie załoga CV-22 Osprey nie może bezpiecznie latać tiltrotorem.

Nawiasem mówiąc, to nie pierwszy problem z CV-22 Osprey. Na przykład w 2012 r. na Florydzie i w Maroku rozbiły się dwa bliźniacze samoloty, a w 2016 r. podobny incydent miał miejsce w Zatoce Perskiej.

Dla tych, którzy nie wiedzą

CV-22 Osprey to amerykański tiltrotor, który łączy w sobie możliwości samolotu i śmigłowca. Jest rozwijany od ponad 30 lat przez Boeinga i Bella. Jest w służbie Korpusu Piechoty Morskiej USA i Marynarki Wojennej USA.

Samolot napędzany jest dwoma silnikami Allison T406 umieszczonymi na końcach skrzydła w gondolach, które mogą obracać się prawie o 98 stopni. Śmigła z trzema trapezowymi łopatami są połączone wałem synchronizującym przechodzącym wewnątrz skrzydła. Ten wał odpowiada również za lądowanie samolotu na jednym silniku. Nawiasem mówiąc, ponad 70% konstrukcji tiltrotora jest wykonane z materiałów kompozytowych na bazie węgla i włókna szklanego z epoksydowymi materiałami łączącymi. Dzięki temu CV-22 Osprey jest bardzo światło. 

Źródło: Przełamując obronę

Dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej