Astronomowie odkryli asteroidę o średnicy 50 m, która może uderzyć w Ziemię w Walentynki

Autor: Maksim Panasovskyi | 10.03.2023, 15:50

50-metrowa asteroida 2023 DW może dać naszej planecie prezent na Walentynki. A ciało niebieskie zostało odkryte około miesiąca temu.

Co wiadomo.

Jeszcze niedawno nasza planeta była stosunkowo bezpieczna. Niebezpieczeństwo zderzenia z jakimkolwiek ciałem kosmicznym było zerowe. 2023 DW jest obecnie jedyną asteroidą o poziomie zagrożenia innym niż zero.

Naukowcy przypisali 2023 DW stopień 1 zagrożenia. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) szacuje prawdopodobieństwo kolizji na 1 do 625. National Aeronautics and Space Administration (NASA) jest mniej optymistyczna - 1 na 560. Jednocześnie wszystkie asteroidy, które otrzymały 1. stopień zagrożenia, ostatecznie przeszły do kategorii zerowego stopnia.

Stało się to po tym, jak naukowcy dopracowali ich trajektorie w trakcie obserwacji obiektów. W przypadku 2023 DW, jest jeszcze czas. Według wstępnych obliczeń asteroida po raz pierwszy zbliży się do Ziemi 14 lutego 2046 roku. Tego dnia zbliży się do naszej planety na odległość 1,8 mln km. Jeśli obliczenia będą błędne, trajektoria może przeciąć Ziemię. Jeśli tak się nie stanie, to przed 2054 rokiem będzie miała jeszcze dziewięć szans na zderzenie się z naszą planetą.

DW z 2023 roku znajduje się obecnie w odległości 18 milionów kilometrów. Orbituje wokół Słońca z okresem 271 dni z prędkością 25km/s. Jeśli z czasem naukowcy stwierdzą, że asteroida rozbije się o Ziemię, NASA może użyć sondy DART do zmiany trajektorii 2023 DW. Swoją skuteczność pokazała już w 2022 roku. We wrześniu sonda kamikadze rozbiła się o oddaloną o 11 milionów planetoidę Dimorphos, która nie stanowi zagrożenia dla Ziemi.

Źródło: CNN