Naukowcy odbierają powtarzający się sygnał radiowy z kosmosu - to może być pierwsza odkryta planeta z polem magnetycznym

Autor: Maksim Panasovskyi | 06.04.2023, 15:14

Naukowcy nie znaleźli jeszcze ani jednej planety, która miałaby pole magnetyczne. Jednak najnowsze odkrycie może to zmienić.

Astronomom udało się odebrać powtarzający się sygnał radiowy z kosmosu. Jest on emitowany przez planetę YZ Ceti b. Może to oznaczać, że posiada ona pole magnetyczne, a to działa jak osłona dla atmosfery, która jest niezbędna do powstania życia.

YZ Ceti b orbituje wokół gwiazdy YZ Ceti w gwiazdozbiorze Keith. Sygnał radiowy nie pokrywa się z jej okresem orbitalnym, ale naukowcy tłumaczą to pochyleniem pola magnetycznego, jeśli takie istnieje. Wpływa to na okres powtarzania wybuchów radiowych.

YZ Ceti b wykonuje jeden obrót wokół swojej gwiazdy w ciągu dwóch ziemskich dni. Oznacza to, że jest bardzo blisko gwiazdy, gdyż wykonanie obrotu w ciągu 48 godzin na dużej orbicie jest niemożliwe. Przynajmniej tak sugerują obecne modele.

Jeśli przypuszczenia naukowców się potwierdzą, nowe odkrycie może być podstawą do opracowania nowej metodologii, która pomogłaby w poszukiwaniu planet z polami magnetycznymi. Jeśli chodzi o YZ Ceti b, życie nie może istnieć na egzoplanecie ze względu na jej bliskie sąsiedztwo z gwiazdą.

Źródło: Science Alert