Globalny rynek PC załamuje się o 29% na początku 2023 roku - Apple wypadł najgorzej
Spadający popyt na laptopy na początku 2023 roku zmusił Apple do tymczasowego wstrzymania produkcji chipów M2. Wiadomo, że sprzedaż firmy z Cupertino w pierwszym kwartale spadła o ponad 40% w porównaniu do tego samego okresu w 2022 roku.
Co wiadomo.
Lenovo jest liderem rynku komputerów stacjonarnych i laptopów, według agencji analitycznej IDC. W raportowanym okresie sprzedało o 30,3% mniej urządzeń niż w okresie bazowym - 12,7 mln sztuk wobec 18,3 mln sztuk. Udział wyniósł 22,4%.
Na drugim miejscu znalazł się HP. Firma kontrolowała w pierwszym kwartale 21,1% rynku, sprzedając 12 mln komputerów, co oznacza spadek o 24,2% w stosunku do pierwszego kwartału 2022 roku. Dell uzupełnia pierwszą trójkę z udziałem 16,7% i sprzedażą 9,5 mln sztuk (-31%).
Apple udało się sprzedać tylko 4,1 mln komputerów w ciągu trzech miesięcy 2023 roku. Sprzedaż rok do roku spadła o 40,5%. Udział firmy spadł z 8,6% do 7,2%. ASUS uzupełnia pierwszą piątkę. Tajwański gigant sprzedał 3,9 mln komputerów (-30,3%) i zajął 6,8% rynku.
Łącznie w pierwszym kwartale sprzedano 56,9 mln komputerów stacjonarnych i laptopów, co oznacza spadek o 29% w porównaniu z rokiem ubiegłym (80,2 mln sztuk). IDC przypisuje spadek popytu pogarszającemu się otoczeniu makroekonomicznemu oraz nadmiernym zapasom.
Źródło: IDC