James Webb u zarania Wszechświata odkrył początki filamentopodobnych struktur opartych na ciemnej materii o długości 3 milionów lat świetlnych.

Autor: Maksim Panasovskyi | 01.07.2023, 21:10

James Webb był w stanie ponownie spojrzeć na wczesny Wszechświat. Teleskop kosmiczny dostrzegł początki struktury zwanej kosmiczną siecią.

Naukowcy korzystający z nowego obserwatorium kosmicznego o wartości 10 miliardów dolarów byli w stanie zobaczyć, co działo się we Wszechświecie 830 milionów lat po Wielkim Wybuchu. Teleskop dostrzegł początki kosmicznej sieci, która jest strukturą opartą na ciemnej materii.

Nauka twierdzi, że kosmiczna sieć jest tworzona przez kwazary i supermasywne czarne dziury. Teleskop kosmiczny zaobserwował kwazar J0305-3150. Okazało się, że składa się on z 10 galaktyk połączonych łańcuchem o długości 3 milionów lat świetlnych. Dla lepszego zrozumienia skali, Droga Mleczna ma prawie 106 000 lat świetlnych szerokości, a Andromeda 220 000 lat świetlnych długości.

Z biegiem czasu odkryta kosmiczna sieć będzie rosła w siłę i stanie się gigantyczną gromadą galaktyk. Badanie jej na wczesnym etapie cyklu życia ujawni więcej informacji na temat takich procesów poprzez obserwację jej ewolucji.

James Webb odkrył kosmiczną sieć w ramach programu A SPectroscopic survey of biased halos In the Reionization Era (ASPIRE). Program ma na celu zbadanie pierwszych czarnych dziur, obserwując 25 kwazarów, które istniały w ciągu pierwszego miliarda lat po stworzeniu Wszechświata.

Oczekuje się, że po zakończeniu ASPIRE naukowcy odkryją, w jaki sposób supermasywne czarne dziury pojawiły się mniej niż 1 miliard lat po Wielkim Wybuchu. Zgodnie z obecnymi teoriami naukowymi, Wszechświat po prostu nie miał materiału, aby je uformować na tym etapie ewolucji Wszechświata.

Źródło: NASA