Kosmiczna zbrodnia - metaliczny deszcz egzoplanet WASP-76b podejrzewany o pochłanianie innych światów

Autor: Maksim Panasovskyi | 05.07.2023, 18:38

Niedawno pisaliśmy o egzoplanecie WASP-76b. Naukowcy odkryli na niej skalne opary. Teraz planeta znów jest w centrum uwagi.

Astronomowie byli w stanie wykryć około tuzina różnych pierwiastków na planecie. WASP-76b zawiera tlenek wanadu, żelazo, wapń, chrom, nikiel, lit, wodór, mangan, sód, bar, potas, magnez i azot. Naukowcy nie znaleźli jednak śladów aluminium ani tytanu.

Obecność magnezu, chromu i niklu szczególnie przyciągnęła uwagę naukowców. Astrofizycy uważają, że pierwiastki te nie powinny istnieć na badanej planecie. Zakłada się, że pojawiły się one tutaj, ponieważ WASP-76b wchłonęła mniejszą planetę o składzie chemicznym podobnym do Merkurego.

Istnieje możliwość, że badanie WASP-76b pomoże naukowcom rozwikłać tajemnicę powstawania planet gazowych. Obecnie uważa się, że rozszerzają się one od góry, podobnie jak gwiazdy, których materia jest zagęszczana przez grawitację. Dla porównania, planety skaliste rosną od dołu, gdy materia gromadzi się wokół jądra jak kula śnieżna.

WASP-76b znajduje się w gwiazdozbiorze Ryb, 634 lata świetlne od Ziemi. Planeta znana jest z metalicznych deszczy. Powstają one, ponieważ temperatury osiągają 2400 stopni Celsjusza, powodując parowanie metali, a następnie deszcz.

Źródło: Science Alert