Naukowcy po raz pierwszy odkryli wodę na powierzchni asteroidy

Autor: Nastya Bobkova | 22.02.2024, 22:01
 Naukowcy po raz pierwszy odkryli wodę na powierzchni asteroidy

Co to oznacza?

Naukowcy z NASA ogłosili odkrycie mikroskopijnych śladów wody na powierzchni trzech dużych asteroid: 7 Iris, 18 Melpomene i 20 Massalia. Spośród nich Iris i Massalia wykazały wyraźne oznaki wody w ilościach podobnych do tych, które wcześniej znaleziono na oświetlonej słońcem powierzchni ziemskiego księżyca, podczas gdy poprzednie możliwe odkrycia wody na asteroidach mogły być po prostu hydroksylem mylonym z wodą.

Odkrycie to zwiększa potencjalną liczbę miejsc w wewnętrznym Układzie Słonecznym, w których znajduje się woda. Dodatkowe badania mogą jeszcze bardziej rozszerzyć tę perspektywę. Astronomowie wyciągnęli swoje wnioski na podstawie danych zebranych z samolotu NASA Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA), który jest wyposażony w 106-calowy teleskop na Boeingu 747.

Samolot umożliwił instrumentowi prowadzenie obserwacji ze stratosfery Ziemi, gdzie występuje mniej zakłóceń atmosferycznych. Monitorował również wydarzenia nad oceanami, które pokrywają większość powierzchni Ziemi, ale nie mają teleskopów. Niestety, w 2022 roku SOFIA zaprzestała działalności, więc do przyszłych badań asteroid planuje się wykorzystać teleskop Jamesa Webba, który od czasu jego uruchomienia pod koniec 2021 roku wykonał niesamowite zdjęcia Układu Słonecznego i wszechświata zewnętrznego.

Źródło: TechSpot