Northrop Grumman otrzyma do 7 mld USD na rozszerzenie możliwości 20 bombowców nuklearnych B-2 Spirit kosztem ponad 2,1 mld USD.

Autor: Maksim Panasovskyi | 04.05.2024, 22:39
Northrop Grumman otrzyma do 7 mld USD na rozszerzenie możliwości 20 bombowców nuklearnych B-2 Spirit kosztem ponad 2,1 mld USD.

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych zainwestują miliardy dolarów w utrzymanie i rozszerzenie możliwości swojej floty bombowców strategicznych B-2 Spirit. Northrop Grumman wygrał kontrakt, którego wartość może sięgnąć 7 miliardów dolarów.

Zostało to ogłoszone na początku tego tygodnia przez Departament Obrony USA. Może to być ostatni kontrakt w ramach kultowego programu bombowego, ponieważ jego realizacja potrwa do 2029 roku, a Siły Powietrzne USA zamierzają wycofać samoloty na początku lat 2030.

Potencjalna wartość kontraktu szacowana jest na 7 mld USD, co oznacza, że Northrop Grumman otrzyma średnio 350 mln USD za samolot, ponieważ flota B-2 Spirit składa się z 20 bombowców strategicznych.

B-2 Spirit to amerykański bombowiec strategiczny zaprojektowany przez Northrop Grumman ponad 30 lat temu. Jego głównym przeznaczeniem jest przenoszenie broni jądrowej na duże odległości. Jego charakterystyka zapewnia niską widoczność dla radarów i innych systemów wykrywania, umożliwiając samolotowi przenikanie głęboko w obronę wroga.

B-2 Spirit pozostaje obecnie ważnym elementem amerykańskich sił strategicznych i jest nadal modernizowany w celu utrzymania zdolności bojowych i dostosowania się do zmieniających się zagrożeń. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych mają w służbie 20 bombowców nuklearnych, czyli prawie 7 razy mniej niż pierwotnie planowano.

  • Załoga: pilot i operator systemów;
  • długość: ~21 metrów;
  • rozpiętość skrzydeł: ~52 metry;
  • maksymalna masa startowa: ~170 ton;
  • silniki: General Electric F118-GE-100 x4.
  • prędkość maksymalna: ponad 900 km/godz;
  • prędkość przelotowa: około 760 kilometrów na godzinę;
  • zasięg: ponad 11 000 kilometrów bez tankowania z powietrza.

Spirit został opracowany w ramach programu Advanced Technology Bomber. Początkowo Siły Powietrzne USA chciały mieć 136 samolotów, ale upadek ZSRR spowodował zmiany w planach wojskowych. Ostatecznie Stany Zjednoczone zbudowały 21 bombowców. B-2 jest najdroższym samolotem w historii. Jego koszt, skorygowany o inflację, wynosi ponad 2 miliardy dolarów.

Obecnie Siły Powietrzne USA mogą korzystać tylko z 18 bombowców. Dwa samoloty są w naprawie, a kolejny strategiczny samolot rozbił się w 2008 roku na wyspie Guam na Pacyfiku, gdzie znajduje się amerykańska baza wojskowa Andersen.

W grudniu 2022 r. wypadek w bazie Whiteman, po którym nastąpił pożar samolotu, spowodował zawieszenie lotów na około sześć miesięcy. Dopiero w maju 2023 r. B-2 wzbiły się w powietrze po raz pierwszy po przerwie. Do końca 2023 roku bombowce wykonały kilka misji i po raz pierwszy w historii wylądowały w Europie kontynentalnej.

B-2 Spirit może przenosić różne rodzaje głowic konwencjonalnych i nuklearnych. W ubiegłym roku stał się pierwszym samolotem w historii USA zdolnym do przenoszenia zmodernizowanej bomby termojądrowej B61-12 o wydajności od 0,3 do 50 kiloton. Może również używać bomb B61-7, B61-11 i B83-1.

Zastosowania B-2 Spirit

Flota B-2 stacjonuje w stanie Missouri. Pierwszy samolot otrzymał nazwę Spirit of Missouri i został dostarczony do bazy 17 grudnia 1993 roku, a na osiągnięcie wstępnej gotowości bojowej musiał czekać do stycznia 1997 roku.

B-2 Spirit zadebiutował bojowo w 1999 roku w ramach operacji NATO w Jugosławii. Podczas pierwszych tygodni zaangażowania USA w wojnę, Spirit był w stanie zniszczyć jedną trzecią celów przy użyciu precyzyjnie naprowadzanych bomb JDAM. W tym celu sześć samolotów wykonało lot bez międzylądowania do Europy. Podróż w obie strony trwała 30 godzin.

B-2 Spirit wykonał mniej niż 0,2% wszystkich lotów, ale zrzucił 11% wszystkich bomb. Były również pierwszymi na świecie, które użyły JDAM. Dwie dekady później JDAM nadal cieszą się popularnością. Ukraińskie Siły Obronne z powodzeniem wykorzyst ały precyzyjnie naprowadzane bomby do niszczenia rosyjskich celów, podczas gdy Boeing pracuje nad P-JDAM TDI-J85 z napędem turboodrzutowym, aby zamienić konwencjonalne bomby w pociski manewrujące.

Po Jugosławii amerykańskie siły powietrzne używały B-Spirit w Iraku i Afganistanie. Wiosną 2011 roku samolot wziął udział w operacji Odyssey Dawn, niszcząc stanowiska dowodzenia i kontroli, obiekty obrony powietrznej i składy amunicji w Libii.

Zamiennik dla B-2 Spirit

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych aktywnie pracują nad następcą B-2 Spirit. Northrop Grumman stworzył bombowiec nuklearny nowej generacji o nazwie B-21 Raider. Został on zaprezentowany w grudniu 2022 r., ale na pierwszy lot trzeba było czekać prawie rok. Początkowa produkcja nie przyniesie firmie zysku.

Stany Zjednoczone kupią 100 samolotów B-21 Raider, ale wcześniej pozbędą się B-2 Spirit i B-1 Lancer. Następnie komponent powietrzny amerykańskich sił strategicznych będzie składał się z B-21 Raider i B-52 Stratofortress.

Boeing modernizuje Stratofortress. Raytheon dostarczył pierwszy aktywny radar fazowy we wrześniu ubiegłego roku. Ponadto samolot otrzyma osiem silników F130 i pocisk nuklearny o zasięgu startu ponad 2000 kilometrów, który zastąpi AGM-86B ALCM. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych są gotowe zainwestować około 11 miliardów dolarów w modernizację bombowców.

B-52 były aktywnie wykorzystywane do testowania hipersonicznej broni rakietowej ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon). Ostatnie testy odbyły się w marcu 2024 roku. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych stwierdziły, że testy zakończyły się sukcesem, ale powstrzymały się od ujawnienia szczegółów dotyczących użycia pocisku AGM-183.