Formovie Theater vs AWOL Vision LTV-2500: Porównanie
Cześć wszystkim, tu Jim z Gagadget. Dziś porównuję dwa najnowocześniejsze projektory laserowe o ultrakrótkim rzucie: Formovie Theater i AWOL Vision LTV-2500. Oba zapewniają oszałamiające obrazy 4K HDR o przekątnej do 150 cali z odległości zaledwie kilku centymetrów, z wbudowanymi inteligentnymi systemami Android TV i wysokiej jakości dźwiękiem. Jednak ich kluczowe różnice w jasności, kolorach, funkcjach gier i nie tylko sprawiają, że każdy z nich lepiej nadaje się do określonych pomieszczeń i przypadków użycia.
Przetestowałem oba projektory UST, oceniając jakość obrazu, łatwość konfiguracji, inteligentne funkcje i ogólną wartość. W tym dogłębnym starciu podkreślę, gdzie każdy model błyszczy, aby pomóc Ci zdecydować, który z nich najlepiej podniesie poziom rozrywki w Twoim salonie. Zaczynajmy!
Formovie Theater vs AWOL LTV-2500: Szybki przegląd
Moim celem jest dostarczenie tylko niezbędnych informacji, pomijając puch.
Jeśli się spieszysz, oto moje krótkie spojrzenie: Formovie Theater i AWOL LTV-2500 to projektory laserowe 4K o bardzo krótkim rzucie. Formovie jest jaśniejszy przy 2800 ANSI lumenach w porównaniu do 2000 AWOL i oferuje szerszą gamę kolorów DCI-P3. LTV-2500 ma jednak mniejsze opóźnienie wejściowe w grach, wyższy współczynnik kontrastu 2500:1 i dłuższą żywotność lasera wynoszącą 25 000 godzin.
Polecam Formovie Theater do większości zestawów kina domowego. Wyższa jasność, doskonałe pokrycie kolorów i Dolby Vision sprawiają, że lepiej nadaje się do oglądania przy włączonym świetle i HDR w większych pomieszczeniach. Jednak w przypadku dedykowanych gier i krytycznej wydajności w ciemnych pomieszczeniach, szybszy czas reakcji AWOL LTV-2500, wyższy kontrast i dodatkowe opcje kalibracji dają mu przewagę.
Spis treści
- Formovie Theater vs AWOL LTV-2500: Pełne porównanie
- AWOL LTV-2500 vs Formovie Theater: Budowa
- Formovie Theater lub AWOL LTV-2500: Recenzje właścicieli
- Alternatywy dla Formovie Theater i AWOL LTV-2500
- Czy Formovie Theater lub AWOL LTV-2500 jest lepszy?
Formovie Theater vs AWOL LTV-2500: Pełne porównanie
Specyfikacja | Formovie Theater | AWOL Vision LTV-2500 |
Obraz |
|
|
Rozdzielczość natywna | 3840 x 2160 (4K UHD) | 3840 x 2160 (4K UHD) |
Jasność (lumeny) | 2 800 ANSI | 2000 ANSI |
Współczynnik kontrastu | 3,000:1 (pełne włączenie/wyłączenie) | 2500:1 (pełne włączenie/wyłączenie) |
Gama kolorów | 107% Rec.2020, 151% DCI-P3 | Rec.709 |
Źródło światła | Potrójny laser RGB | Potrójny laser RGB |
Żywotność źródła światła | 20 000 godzin | 25 000 godzin |
Współczynnik rzutu | 0.23:1 | 0.25:1 |
Rozmiar obrazu | 80" - 150" | 80" - 150" |
Wbudowany głośnik | 15W x2 Bowers & Wilkins | 18W x2 Dolby Atmos |
HDR | HDR10, HDR10+, HLG, Dolby Vision | HDR10, HDR10+, HLG |
Funkcje inteligentne | Android TV 11.0, Asystent Google, Chromecast | Android TV 9.0 |
Łączność | 3x HDMI 2.1, 2x USB, Ethernet, Wi-Fi, optyczne, 3,5 mm | 3x HDMI (1x 2.1), 2x USB, Ethernet, Wi-Fi, optyczne, kompozytowe |
Wymiary (szer. x gł. x wys.) | 21,7" x 13,8" x 4,3" | 23,6" x 13,8" x 5,5" |
Waga | 21,6 kg | 20,9 kg |
Rok | 2022 | 2022 |
Zaczynając od jakości obrazu, zarówno Formovie Theater, jak i AWOL LTV-2500 zapewniają ostrą jak brzytwa rozdzielczość 4K dzięki najnowszemu chipsetowi DLP 0,47" firmy Texas Instruments. Tekst jest krystalicznie czysty nawet przy najmniejszych rozmiarach czcionek, drobne szczegóły, takie jak tekstury skóry i tkanin, są wspaniale odwzorowane, a natywna zawartość 4K wygląda niesamowicie realistycznie w powiększeniu do 100 cali lub większym.
Największą zaletą Formovie Theater jest wydajność kolorów. Dzięki potrójnemu laserowemu silnikowi światła i zaawansowanym luminoforom, pokrywa on ultra-szeroki zakres 107% Rec.2020 i 151% DCI-P3 - przestrzeni kolorów używanych dla Blu-ray 4K i kina cyfrowego. Pozwala to na wyświetlenie niesamowitej liczby 1,07 miliarda kolorów w porównaniu do standardowych 16,7 miliona Rec.709, zapewniając płynniejsze gradienty i bogatsze, bardziej zniuansowane odcienie, które lepiej odzwierciedlają to, jak widzimy prawdziwy świat.
Dla porównania, AWOL LTV-2500 jest wymieniony jako Rec.709, standard kolorów HD. Nie oznacza to, że wygląda źle - daleko mu do tego. W moich testach obok siebie, kolory były żywe i naturalne z dobrą dokładnością po wyjęciu z pudełka. Jednak Formovie miał zauważalnie więcej "popu" i głębi, szczególnie w przypadku mocno nasyconych treści, takich jak dokumenty przyrodnicze i filmy animowane. Rec.2020 jest znaczącym ulepszeniem dla wymagających widzów.
Formovie wyprzedza również jasność na poziomie 2800 ANSI lumenów w porównaniu do 2000 AWOL. Ten 40% wzrost pozwala utrzymać lepszy kontrast i nasycenie kolorów przy oświetleniu otoczenia lub na większych ekranach. W moich 135-calowych testach, Theater wyglądał bardziej wyraziście i dynamicznie w ciągu dnia, podczas gdy LTV-2500 wymagał większej kontroli światła, aby uniknąć płaskiego i wypranego wyglądu. Oba nadal wyglądały doskonale w nocy, ale Formovie jest wyraźnym wyborem do oglądania przy włączonym świetle.
LTV-2500 jest również lepszym wyborem do krytycznego oglądania w ciemnych pomieszczeniach dzięki wyższemu natywnemu współczynnikowi kontrastu 2500:1 (w porównaniu do 3000:1 w Formovie). Pozwala to na wyświetlanie szerszego zakresu od najgłębszej czerni do najjaśniejszych świateł w tym samym kadrze, zapewniając bardziej dynamiczny i trójwymiarowy obraz. Chociaż żaden z nich nie dorównuje atramentowej czerni dobrego telewizora OLED, byłem pod wrażeniem szczegółowości cieni AWOL i ogólnego popu w kinie z kontrolowanym oświetleniem.
Obsługa formatu HDR jest rozbudowana w obu projektorach. Formovie Theater oferuje HDR10, HDR10+, HLG i Dolby Vision, podczas gdy LTV-2500 porzuca Dolby Vision, ale zachowuje pozostałe trzy. Dolby Vision to miły plus dzięki dynamicznym metadanym zapewniającym dokładniejsze mapowanie tonów, ale wszystkie te formaty zapewniają zwierciadlane światła, zwiększoną jasność i szersze kolory (w ramach gamy każdego projektora) w porównaniu do treści o standardowym zakresie dynamiki.
Wbudowany dźwięk to kolejna atrakcja tych wszechstronnych urządzeń. Formovie Theater posiada dwa 15-watowe głośniki dostrojone przez brytyjskie legendy hi-fi Bowers & Wilkins. Scena dźwiękowa jest szeroka i dynamiczna, z wyraźnymi dialogami i przyzwoitym basem - wystarczająco dobra do zwykłego oglądania bez oddzielnego systemu. Ale LTV-2500 podnosi poprzeczkę dzięki dwóm głośnikom o mocy 18 W i przetwarzaniu Dolby Atmos, zapewniając bardziej wciągające, wypełniające pomieszczenie wrażenia.
Wreszcie, oba projektory oferują wbudowane inteligentne funkcje przesyłania strumieniowego, umożliwiające oglądanie filmów, programów i aplikacji bez dodatkowych urządzeń. Formovie Theater ma najnowszy system Android TV 11 ze sterowaniem głosowym Google Assistant i dublowaniem ekranu Chromecast. Interfejs jest szybki i intuicyjny, z łatwym dostępem do wszystkich popularnych usług. LTV-2500 korzysta ze starszego systemu Android 9, ale nadal obsługuje szeroką gamę aplikacji i treści.
Dopełnieniem zestawu funkcji jest pełna kompatybilność z 3D (okulary nie są dołączone), porty HDMI 2.1 o niskim opóźnieniu dla gier nowej generacji, dynamiczne wygładzanie (MEMC) w celu zmniejszenia drgań w szybko poruszających się treściach oraz wyłącznik czasowy do późnych nocnych sesji obżarstwa. Formovie wyposażono w czujnik światła, który automatycznie dostosowuje jasność i chroni laser przy silnym oświetleniu otoczenia. AWOL wydłuża żywotność lasera do 25 000 godzin w porównaniu do 20 000 w Formovie.
AWOL LTV-2500 vs Formovie Theater: Design
Jeśli chodzi o estetykę, Formovie Theater i AWOL LTV-2500 mają standardową wydłużoną konstrukcję większości projektorów UST. Różnią się one jednak kolorystyką, wymiarami, materiałami i kilkoma kluczowymi szczegółami.
Formovie Theater Design
AWOL LTV-2500 Design
Formovie Theater ma elegancki, bardziej nowoczesny wygląd z dwukolorową szaro-czarną obudową, zaokrąglonymi narożnikami i miedzianymi wykończeniami wokół obudowy obiektywu. Górny panel jest wykonany z perforowanego aluminium dla lepszego odprowadzania ciepła, podczas gdy przednia kratka z tkaniny ukrywa głośniki Bowers & Wilkins. Przy szerokości 21,7 cala, głębokości 13,8 cala i wysokości 4,3 cala, jest stosunkowo kompaktowy jak na UST i powinien wygodnie zmieścić się na większości stojaków telewizyjnych.
AWOL LTV-2500 jest bardziej masywny przy wymiarach 23,6" x 13,8" x 5,5" i zamienia szaro-czarny schemat na całkowicie biały design ze srebrnymi akcentami. Górna część obudowy wykonana jest z matowego plastiku bez żadnych otworów wentylacyjnych, co może przyczynić się do niższej jasności 2000 lumenów w porównaniu do 2800 lumenów w Formovie. Tkanina przedniej kratki jest również wykonana z tańszego materiału, choć nadal doskonale nadaje się do przepuszczania dźwięku.
Z tyłu oba projektory oferują wystarczającą łączność z trzema portami HDMI (jeden 2.1 w LTV-2500, wszystkie 2.1 w Formovie), podwójnym USB, Ethernetem, optycznym wyjściem audio i gniazdem słuchawkowym. LTV-2500 dodaje starsze kompozytowe A/V dla starszych urządzeń, ale rezygnuje z drugiego portu HDMI 2.1. Oba projektory są skierowane do tyłu, co ułatwia zarządzanie kablami w przypadku instalacji na ścianie lub w szafce.
Oba projektory mają pokrętła ręcznej regulacji ostrości i regulowaną stopkę z przodu, aby precyzyjnie dostroić wyrównanie obrazu. Odległość rzutu jest niemal identyczna - około 10 cali dla 100-calowego ekranu - a ultrakrótki rzut oznacza, że nie musisz się martwić, że ktoś rzuci cień, przechodząc przed obiektywem. Dostępny jest również cyfrowy keystoning, który wyrównuje obraz, jeśli nie można ustawić projektora idealnie na wprost.
Jeśli chodzi o hałas wentylatora, oba projektory są stosunkowo ciche dzięki wydajnym silnikom światła laserowego. Formovie jest nieco głośniejszy przy 32 dB w porównaniu do 27 dB AWOL, ale oba są łatwo zagłuszane przez wewnętrzne głośniki lub skromny zewnętrzny system dźwiękowy. Hałas wentylatora nie rozpraszał mnie w żadnym przypadku, nawet w małym pomieszczeniu.
Formovie Theater lub AWOL LTV-2500: Recenzje właścicieli
Ponieważ są to stosunkowo nowe modele, recenzje właścicieli są nieco ograniczone. Ale pierwsi użytkownicy byli w przeważającej mierze pozytywnie nastawieni zarówno do Formovie Theater, jak i AWOL LTV-2500. Zobaczmy, co mają do powiedzenia:
Recenzje właścicieli Formovie Theater
Pochwały:"Kolory na tym urządzeniu są oszałamiające, zwłaszcza w przypadku treści HDR. Nigdy nie widziałem czegoś takiego z projektora. Są tak żywe i realistyczne".
"Nie mogę uwierzyć,jak ogromny jest obraz z odległości zaledwie kilku centymetrów. Konfiguracja była dziecinnie prosta, a gdy nie jest używany, całkowicie znika w moim centrum rozrywki."
***
Wady: "Aplikacja Netflix z jakiegoś powodu nie obsługuje Dolby Vision.Inne usługi, takie jak Disney+, działają dobrze, ale irytujące jest przełączanie urządzeń dla Netflix".
"Automatyczne przyciemnianie światła jest nieco agresywne. Włącza się nawet przy niewielkich zmianach oświetlenia otoczenia, a ponowna regulacja zajmuje trochę czasu. Skończyło się na tym, że go wyłączyłem".
Recenzje właścicieli AWOL LTV-2500
Pochwały:"Jestem zachwycony wydajnością w grach. Nie odczuwam żadnych opóźnień nawet w szybkich strzelankach online. Jest tak samo responsywny jak mój monitor".
"Wbudowane głośniki Dolby Atmos to nie żart - wypełniają cały mój salon wciągającym dźwiękiem. Rzadko czuję potrzebę odpalania mojego samodzielnego systemu."
***
Wady: "Poziomy czerni są dobre jak na projektor, ale nadal nie dorównują mojemu OLED-owi w ciemnym pomieszczeniu. Zdecydowanie widać szarą mgiełkę w paskach letterbox i cieniach".
"Chciałbym, aby miał najnowszy Android TV 11, aby uzyskać szybszy interfejs i szerszą obsługę aplikacji. Android 9 spełnia swoje zadanie, ale brakuje mu kilku kluczowych usług streamingowych".
Ogólnie rzecz biorąc, właściciele są zachwyceni dużymi, pięknymi obrazami 4K, wygodą ultrakrótkiego rzutu i wszechstronnymi możliwościami przesyłania strumieniowego obu UST. Nabywcy Formovie zachwycają się ekspansywnymi kolorami, wysoką jasnością i obsługą Dolby Vision, z niewielkimi skargami na agresywny czujnik światła i brak DV w kilku aplikacjach, takich jak Netflix.
Nabywcy AWOL są równie pod wrażeniem ostrego obrazu, niskiego opóźnienia wejściowego w grach i wciągającego dźwięku Dolby Atmos. Niektórzy zauważają brak prawdziwej czerni i starszy system operacyjny Android TV 9 jako wady, ale nadal uwielbiają projektor za jego wszechstronność i wydajność.
Oba modele otrzymują wysokie oceny za jakość wykonania, łatwość obsługi i ogólną wartość, biorąc pod uwagę ich zaawansowane zestawy funkcji. Chociaż są one z pewnością drogie w porównaniu do podstawowych modeli o długim rzucie, większość właścicieli uważa, że premia jest uzasadniona ze względu na ultrakrótki rzut, laserowy silnik 4K i zintegrowane inteligentne funkcje. Wystarczy dodać ekran (lub białą ścianę) i wieczór filmowy gotowy!
Alternatywy dla Formovie Theater i AWOL LTV-2500
Jeśli nie jesteś przekonany do Formovie Theater lub AWOL LTV-2500, oto kilka innych laserowych projektorów UST w tej samej klasie:
- LG HU85LS: Wysokiej klasy jednolaserowy projektor 4K UST z jasnością 2700 lumenów, trybem filmowca, webOS smart TV i 12-punktowym narzędziem do wypaczania ułatwiającym wyrównanie. Droższy niż Formovie lub AWOL;
- Samsung LSP9T Premiere: Kolejny wysokiej klasy potrójny laserowy model 4K z 2800 lumenami, pełnym kolorem DCI-P3, trybem filmowca, systemem operacyjnym Tizen i 4,2-kanałowym systemem audio o mocy 40 W. Cenowo droższy od naszych dwóch głównych propozycji, ale często dostępny w sprzedaży.
LG HU85LS to silny konkurent Formovie Theater, z nieco niższą jasnością 2700 lumenów, ale szerszą gamą kolorów, dynamicznym mapowaniem tonów i unikalnym trybem filmowca, który pozwala zachować kreatywne zamiary. Posiada również doskonałą platformę webOS firmy LG do przesyłania strumieniowego i 12-punktowe narzędzie do wypaczania w celu dostosowania obrazu do zakrzywionych i nierównych powierzchni. Kosztuje jednak nieco więcej niż Formovie, dzięki czemu lepiej nadaje się do dedykowanych kin z wyższej półki.
Samsung LSP9T pasuje do wielu przyjaznych dla graczy funkcji AWOL LTV-2500, takich jak niskie opóźnienie wejściowe i pełne HDMI 2.1, dodając jednocześnie pełne pokrycie kolorów DCI-P3, tryb filmowca i jeszcze mocniejszy 40-watowy system dźwiękowy. Jest to jeden z niewielu UST, który naprawdę dobrze radzi sobie z treściami HDR. Ale podobnie jak LG, wymaga znacznej premii cenowej w stosunku do AWOL, więc jest to bardziej luksusowa opcja.
Czy Formovie Theater lub AWOL LTV-2500 są lepsze?
Po szeroko zakrojonych testach i porównaniach jestem przekonany, że Formovie Theater i AWOL LTV-2500 to dwa najlepsze projektory laserowe UST, które można kupić poniżej 3000 USD. Oba zapewniają niewiarygodnie ostry, jasny i kolorowy obraz 4K o przekątnej do 150 cali z odległości zaledwie kilku centymetrów, z wbudowanym streamingiem, wysokiej jakości dźwiękiem i funkcjami przyjaznymi dla graczy. Są tak blisko, jak to tylko możliwe, aby uzyskać wysokiej klasy wrażenia telewizyjne z projektora.
W przypadku większości konfiguracji kina domowego, przyznaję niewielką przewagę Formovie Theater. Wyższa jasność 2800 lumenów pomaga utrzymać lepszy kontrast i nasycenie kolorów przy włączonym oświetleniu w pomieszczeniu lub na bardzo dużych ekranach. A rozszerzona gama kolorów Rec.2020 i obsługa Dolby Vision pozwalają zbliżyć się do intencji reżysera dzięki najnowszej zawartości 4K HDR. Dodajmy do tego nowszy system Android TV 11, Asystenta Google i bardziej elegancki wygląd, a poczujemy się jak bardziej kompletny pakiet.
Jednak oddani gracze i krytyczni widzowie w ciemnych pomieszczeniach powinni zdecydowanie rozważyć AWOL LTV-2500. Bardzo niski input lag 15 ms przy 4K i 8 ms przy 1080p sprawia, że jest to jeden z najbardziej responsywnych UST dostępnych na rynku - ogromna zaleta w szybkich konkurencyjnych gatunkach. Wyższy współczynnik kontrastu 2500:1 i opcje kalibracji ISF również dają mu przewagę pod względem szczegółowości cieni i ogólnego "popu" obrazu w pomieszczeniu o kontrolowanym oświetleniu, choć tylko nieznacznie.
Ostatecznie, nie można się pomylić z żadnym z tych elitarnych laserowych UST. Zapewniają one prawdziwie kinowe wrażenia na dużym ekranie, wcześniej zarezerwowane dla modeli o długim rzucie za ponad 5000 USD. Niezależnie od tego, czy modernizujesz starszy telewizor, budujesz dedykowany pokój kinowy, czy też szukasz oszczędzającego miejsce urządzenia do gier i multimediów, zarówno Formovie Theater, jak i AWOL LTV-2500 są doskonałymi opcjami.
Więcej informacji: