Aston Martin Valhalla: supersamochód PHEV o mocy 1 079 KM i przyspieszeniu 0-100 km/h w 2,5 sekundy

Autor: Volodymyr Kolominov | 11.12.2024, 12:25
Aston Martin prezentuje Valhallę: przyszłość hybryd o wysokich osiągach Aston Martin Valhalla. Źródło: Aston Martin

Minęło ponad pięć lat, odkąd Aston Martin Valhalla został po raz pierwszy zaprezentowany jako koncepcja i ponad trzy lata, odkąd ujawniono wstępną wersję jego projektu produkcyjnego. Teraz brytyjska marka ujawniła swój flagowy supersamochód z silnikiem umieszczonym centralnie.

Co wiadomo.

Hybrydowy układ napędowy plug-in (PHEV) Astona Martina Valhalli, o mocy 1079 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1100 Nm, łączy 4,0-litrowy silnik V8 twin-turbo o mocy 828 KM z trzema silnikami elektrycznymi, które zapewniają dodatkowe 251 KM. Oprócz tego nowy flagowiec otrzyma 8-biegową dwusprzęgłową hybrydową skrzynię biegów.

Dwa silniki elektryczne są zamontowane na przedniej osi, podczas gdy trzeci silnik elektryczny jest zintegrowany ze skrzynią biegów DCT z oddzielnym napędem na tylną oś. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 350 km/h (217 mph), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) zajmuje 2,5 sekundy.

Elementy aerodynamiczne Astona Martina Valkyrie generują ponad 600 kg siły docisku. Wartość ta jest osiągana przy prędkości 240 km/h (149 mph), a następnie utrzymywana do prędkości maksymalnej dzięki zastosowaniu aktywnej aerodynamiki, która stopniowo zmniejsza kąt natarcia przednich i tylnych błotników, aby "odprowadzić" nadmiar docisku wraz ze wzrostem prędkości, utrzymując w ten sposób równowagę aerodynamiczną na stałym poziomie w szerokim zakresie osiągów.

Zintegrowany system kontroli dynamiki pojazdu (IVC) steruje zawieszeniem, układem hamulcowym, układem kierowniczym, aktywną aerodynamiką i układem napędowym, zapewniając optymalne osiągi i komunikację z kierowcą w każdej sytuacji. IVC dostosowuje się do trybu jazdy wybranego przez kierowcę. W sumie dostępne są cztery takie tryby.

Podczas uruchamiania Valhalla wybiera domyślny tryb Sport, a kierowca może ręcznie wybrać Pure EV, Sport+ i Race jako alternatywne tryby jazdy. Każdy tryb ma własną kombinację ustawień układu napędowego (w tym Torque Vectoring i integrację układu hybrydowego), a także sztywność zawieszenia, aktywną aerodynamikę i kalibrację układu kierowniczego. W trybie Pure EV włączone są tylko silniki elektryczne przedniej osi. Zasięg wynosi 14 kilometrów, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 140 km/h (80 mph).

Gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, Valhalla automatycznie przełącza się z trybu EV na Sport. Sport włącza 4,0-litrowy silnik Twin-Turbo V8 i napędza Valhallę jak hybrydowy supersamochód, łącząc natychmiastowy moment obrotowy zelektryfikowanej przedniej osi z mocą V8. Tryb Sport+ został zaprojektowany z myślą o dynamicznych doznaniach na otwartej drodze, podczas gdy tryb Race maksymalizuje osiągi i aktywną aerodynamikę.

Valhalla została zbudowana w oparciu o skorupę z włókna węglowego, która czerpie z doświadczenia Astona Martina w Formule 1. Aluminiowe ramy pomocnicze są przymocowane do przedniej i tylnej części nadwozia. Z przodu zastosowano zawieszenie z wewnętrznymi sprężynami i amortyzatorami, a z tyłu adaptacyjne amortyzatory Bilstein DTX. Za hamowanie odpowiadają karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 410 mm (16,1 cala) z przodu i 290 mm (11,4 cala) z tyłu.

Podobnie jak w przypadku innych istniejących modeli Astona Martina, nabywcy Valhalli otrzymają "nieskończone możliwości indywidualnego projektowania i dostosowywania" za pośrednictwem działu Q by Aston Martin.

Nie ma jeszcze informacji na temat ceny Valhalli, ale wiadomo, że seria produkcyjna wyniesie zaledwie 999 sztuk na całym świecie. Produkcja powinna rozpocząć się w drugim kwartale 2025 roku.

Źródło: Aston Martin