Ford traci pozycję w Europie: udział w rynku jest już mniejszy niż Hyundai i Kia

Autor: Volodymyr Kolominov | 21.01.2025, 17:29
Ford wprowadza na rynek linię Focus Active ST: nowe połączenie osiągów i stylu Ford Focus Active ST Line. Źródło: Ford

Ford stoi w obliczu znacznego spadku sprzedaży na rynku europejskim w 2024 roku. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) sprzedaż Forda w UE, EFTA i Wielkiej Brytanii wyniosła 426 307 sztuk, o 87 174 mniej niż w 2023 roku. Odpowiada to 17-procentowemu spadkowi rok do roku.

Co wiadomo.

Zmniejszenie gamy modeli, w szczególności zaprzestanie produkcji popularnego modelu Fiesta, miało znaczący wpływ na popyt. W 2024 r. udział Forda w rynku wynosił zaledwie 3,3%, za takimi markami jak Hyundai i Kia, które posiadały po 4,1% rynku. Dla porównania, w 2023 roku Ford miał 4 procent udziału.

Marka Dacia Grupy Renault była również znacznie bardziej popularna, z udziałem w rynku wynoszącym 4,5 procent. Spółka dominująca rumuńskiej marki uzyskała 5,4% udziału, podczas gdy Skoda z Grupy VW zakończyła rok z 5,9% udziałem. Toyota zdobyła 7,2% rynku, podczas gdy główna marka VW była niekwestionowanym liderem z 10,6%.

Perspektywy Forda w Europie na 2025 r. również nie są dobre, biorąc pod uwagę, że firma porzuci kolejny model. Focus zostanie wycofany jeszcze w tym roku, pozostawiając Mustanga jako jedyny model Blue Oval, który nie jest crossoverem / SUV-em, pickupem ani pojazdem użytkowym. Według danych Dataforce, Focus wygenerował w ubiegłym roku sprzedaż na poziomie 85 366 egzemplarzy w Europie.

Ford wcześniej porzucił kompaktowe modele Fiesta i Focus w USA, a także większe Fusion (znane w Europie jako Mondeo) i Taurus. Dyrektor generalny Ford Motor Jim Farley powiedział, że jego firma wychodzi z nudnego segmentu samochodów i wchodzi w biznes kultowych modeli. Przede wszystkim SUV-ów.

Źródło: Motor1