Badanie IIHS wykazało, że duże samochody nie są bezpieczniejsze podczas wypadków

Jeśli myślisz, że ogromny SUV sprawi, że będziesz nietykalny w razie wypadku, to mamy dla Ciebie wiadomość. Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) przeanalizował statystyki wypadków i doszedł do wniosku, że ciężkie pojazdy tak naprawdę nie ratują swoich właścicieli, ale znacznie zwiększają ryzyko dla innych użytkowników dróg.
Co wiadomo
IIHS wziął za podstawę samochody z lat 2017-2022 i określił ich średnią wagę - 4000 funtów (1815 kg). Okazuje się, że samochody ważące powyżej tej wartości tylko nieznacznie zmniejszają ryzyko śmierci swoich pasażerów, ale poważnie zwiększają liczbę ofiar śmiertelnych w mniej ciężkich samochodach. Na przykład, każde dodatkowe 500 funtów (227 kg) w SUV-ie lub pickupie prowadzi do siedmiu dodatkowych zgonów wśród kierowców samochodów osobowych.
Naukowcy odkryli również, że samochody ważące mniej niż 4000 funtów mogą skorzystać na zwiększeniu masy - statystycznie zbliżenie się do średniej masy zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków drogowych. Jednak w tym przypadku dodatkowe kilogramy powyżej tego poziomu mają niewielki lub żaden wpływ na bezpieczeństwo właściciela dużego samochodu.
Sam Monfort, główny autor badania, wyjaśnił, że nie ma nic magicznego w 4000 funtów, z wyjątkiem tego, że jest to średnia waga pojazdów w Stanach Zjednoczonych w latach 2017-2022. Pojazdy cięższe niż średnia są bardziej narażone na zderzenie z pojazdami lżejszymi od siebie, podczas gdy odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku pojazdów lżejszych niż średnia. "Ta analiza pokazuje, że wybór bardzo ciężkiego pojazdu nie czyni cię bezpieczniejszym, ale czyni cię bardziej niebezpiecznym dla innych ludzi" - dodał.
Jest jednak pewna pozytywna wiadomość: różnica w liczbie zgonów między kierowcami samochodów osobowych i dużych SUV-ów znacznie się zmniejszyła w ostatnich latach. Podczas gdy w przypadku pojazdów z lat 2011-2016 prawdopodobieństwo śmierci kierowcy samochodu osobowego w zderzeniu z SUV-em ważącym ponad 5000 funtów (2268 kg) wynosiło 90%, różnica ta zmniejszyła się do 20% w przypadku pojazdów z lat 2017-2022. Jest to wynikiem ulepszeń w konstrukcji nowoczesnych pojazdów.
Źródło: IIHS